بازدید 131
0

اهمیت لوازم جانبی و اتصالات کابل

 

جان و اموال می توانند در سانحه آتش سوزی به عملکرد کابل مقاوم در برابر آتش سوزی و لوازم جانبی متکی باشند.
بنابراین، اطمینان از این که کابل های خریداری و نصب شده مطابق با ضوابط صحیح پروژه های ساختمانی است دارای اهمیت زیادی می باشد و نقش عمده ای را در فرآیند کاهش خطر در طراحی نهایی ساختمان ایفا می کند.
با توجه به این که خاورمیانه برای آسمان خراش های تاثیرگذارش که می تواند ده ها هزار نفر را در خود جای دهند، مشهور است، در برخی از مناطق ثروتمند جهان، تضمین امنیت آنها بسیار مهم است. انتخاب کابل صحیح، بدون فراموش کردن اتصالات صحیح، به کاهش خطر در این سازه های مجلل کمک می کند و امنیت عمومی را در یک سانحه اضطراری حفظ می کند.
برای نمونه، خرابی یک کابل مقاوم در برابر آتش سوزی می تواند به علت استفاده از اتصالات نامناسب با نمره عملکرد پایین در برابر آتش باشد که باعث صدمه زدن به کابل شده و سپس کارکرد آن را متوقف می کند. اتصالات کابل ممکن است یک مشکل کوچک در مشخصات سیستم های الکتریکی به نظر برسند ولی آن ها درست به همان اندازه کابل ها، نیازمند طرح ریزی مناسب، انتخاب با دقت و بازرسی سرسختانه هستند.
به عنوان یک قانون کلی، کابل های مقاوم در برابر آتش سوزی باید با تثبیت کننده های فلزی (از جنس مس، فولاد ضد زنگ و چدن گالوانیزه استاندارد مانند محصولات تثبیت کننده سری BICON® از شرکت Prysmian) ثابت شوند. به این توجه کنید که آلومینیوم به خاطر نقطه ذوب نسبتا پایین، ماده ای مناسب برای این اتصالات نیست.
سری محصولات BICON نتیجه بیش از 100 سال توسعه اتصالات کابل و مهندسی کیفیت است که توسط شرکت BICC شروع و در قرن 21 توسط شرکت انگلیسی Prysmian Cable and Systems Ltd ادامه یافت. سری کامل اتصالات کابل از جمله گلندها، گیره ها، زانوها و کانکتورها برای به کارگیری در بیشتر بخش ها از جمله ساخت و ساز، زیرساخت و صنعت نفت و گاز با عنوان تجاری BICON از آن زمان به بازار عرضه می شود. نام BICON دیگر هیچ ارتباطی با گروه Prysmian یا سری اتصالات کابل آن ندارد.
خوشبختانه، راهنمای واضحی از این وجود دارد که از کدام کابل برای مواقع اضطراری، ردیابی و سیستم های امنیت جانی استفاده کنیم و این که چگونه آن ها را طبق استاندارد های بریتانیا نصب کنیم. ما همیشه به خریداران پیشنهاد می کنیم که بر روی مستندات پشت ادعاهای هر تولید کننده ای تمرکز کنند. تمام اتصالات BICON طبق استاندارد های بریتانیا، اروپا و بین المللی تولید می شوند. آنها عبارت اند از:
• BS EN 62444:2013 گلند کابل برای تاسیسات الکتریکی
• BS EN 61238-1 کانکتورهای مکانیکی و فشرده سازی برای کابل برق
• BS EN 61914 گیره های کابل برای تاسیسات الکتریکی
• BS EN 50393 اتصالات کم ولتاژ
علاوه بر این، توصیه شده است که اتصالات کابل و مراکز اتصالات باید مطابق با شرایط لازم تست مشابه با کابل ها باشند تا بتوان جامعیت مدار را تضمین کرد. دسته بندی 1، 2 و 3 به خصوص اشاره به شرایط تست کابل دارند؛ در حالی که BS 8519 توصیه می کند که اتصالات کابل استفاده شده در سیستم های ایمنی مشابه الزامات وضع شده در این دسته ها مورد آزمون قرار گیرند.
آزمایش محصولات برای تضمین این که مطابق با این استانداردها هستند، باید سخت و منظم باشد و در چرخه ای منظم تکرار شوند. هر جنبه اتصالات کابل آزمایش خواهند شد و در صورتی که آزمایشات توسط لابراتوارهایی انجام شوند که خود دارای گواهی تایید باشند، مشکلات ساخت را که ممکن است عملکرد محصول و عملا تمام نصب کابل را به خطر بیندازد، آشکار می کنند.
دلایل عمده شکست محصولات در رویه های آزمون، مربوط به موادی می شود که در تولید از آن ها استفاده می شود. تمام مشکلاتی که ما در بازار پیدا کرده ایم شامل این موارد می شود: فلزها و پلاستیک های بازیافت شده ضعیف و غیر قابل اطمینان یا پلاستیک هایی که ممکن است حاوی مواد سرطان زا یا مواد کم دودی باشند که در سانحه آتش سوزی درست عمل نمی کنند. مشکل نگران کننده دیگر علامت گذاری محصولات نادرست است که می تواند خریدار را گمراه کند و منجر به نامناسب بودن نصب نهایی در مقایسه با مشخصات اصلی شود.

 

تصویر: FRZHMPJ LSOH و اتصالات کابل مقاوم در برابر آتش LV

 

تعدادی از محصولات و راه حل های اتصال در بازار های خاور میانه وجود دارد که به طور شگفت آوری، امتحان نشده، آزمایش نشده و تایید نشده هستند. در واقع برخی از آنها غیر قابل قبول هستند زیرا که از ضوابط استاندارد تخطی کرده و مطمئنا در شرایط اضطراری فورا شکست خواهند خورد و به صدمات انسانی منتهی می شوند. چرا این استفاده متوقف نمی شود؟
در یک بازار جهانی همیشه می توان محصولات ارزانی پیدا کرد که به ظاهر منطبق با استانداردهای بین المللی تایید شده هستند. البته در برخی موارد ممکن است تمایز بین یک محصول با کیفیت بالا و یک گزینه کمتر از استاندارد مشکل باشد.
نباید بهترین راه حل موجود، هر بار، هر کجا و هر وقت که امکان پذیر بود در سیستم های ایمنی در برابر آتش دارای مجوز و طراحی شده مورد استفاده قرار گیرد؟ فهرست کردن و آزمایش مستمر محصولات تایید شده تمام شک ها را از بین می برد.
دور از ذهن نیست که تولید کنندگان ادعای پیروی از استانداردی را بدون داشتن داده های آزمایشی که از ادعای آنها حمایت کند، داشته باشند. بنابراین یک قسمت مهم از فرآیند تعیین مشخصات، پرسیدن سوالاتی برای بررسی صحت ادعاهای تولید کننده است. آنها باید قادر باشند مجوزهای آزمون را ارائه کرده و رویه های تست مستقلی را شناسایی کنند که در طول زمان اجرا شده اند.
همچنین دور از ذهن نیست که تولید کنندگان استانداردهای دیگری را به عنوان مدرک عملکرد اتصالات ذکر کنند، بنابراین واقعا مهم است که بدانیم کدام استاندارد به طور ویژه مربوط به یک نوع و کاربرد از اتصالات است.
توانایی نشان دادن داده های آزمون تاریخی، یک نشانه دیگر از سابقه محصولات با کیفیت و آزمایش سخت گیرانه محصولات (در برخی موارد تا هویت برندهای پیشین) است.
گروه Prysmian به عنوان تولید کننده سیستم کابلی در هر دو زمینه کابل ها و اتصالات تشخیص داد که عملکرد هر تاسیساتی به همان اندازه کابل ها، به کیفیت اتصالات کم ارزش تر نیز بستگی دارد. به همین علت، گروه Prysmian مقدار قابل توجهی از کار و هزینه را در آزمایش و تایید سیستم کابلی و اتصالات سرمایه گذاری کرده است.

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.prysmiangroup.com مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *