تکنولوژی "تشخیص بدن" به جای "تشخیص چهره
بازدید 101
0

و حالا تکنولوژی “تشخیص بدن” به جای “تشخیص چهره” ؟

و حالا تکنولوژی “تشخیص بدن” به جای “تشخیص چهره” ؟

منبع:  Prasanth Aby Thomas

تکنولوژی "تشخیص بدن"

تکنولوژی “تشخیص بدن”

یک صحنه جرم را که در آن دوربین مداربسته نمی تواند چهره مجرم را شکار کند، تصور کنید. پلیس تنها با تصویر بدن و لباس های او چه می تواند انجام دهد؟ تا همین چندوقت پیش تطابق شواهدی مثل لباس، قد و … تنها سرنخ های موجود بود. اما الان، تکنولوژی تشخیص بدن با الگوریتم هایی که سریعا ویژگی های فردی مجرم مثل توده بدنی، لباس، رفتار و… را تحلیل می کند داده هایی از فرد مورد نظر در اختیار قرار می دهد و معماها را ساده تر کرده است.

به گفته ساراب گاندی، مدیر فنی AnyVision، تشخیص بدن در راهکارهای تشخیص چهره با استقبال فراوانی مواجه شده است. مثال های فراوانی وجود دارد که دوربین مداربسته نتوانسته است تصویر صورت فرد را بگیرد، و این عملا کارایی یک راهکار تشخیص چهره را زیر سوال می برد.

با ترکیب الگوریتم تشخیص بدن و راهکار تشخیص چهره، سیستم می تواند دنبال افرادی با ویژگی های فیزیکی مشابه باشد و آسان تر چهره فرد مورد نظر را پیدا کند.

 

مرهمی بر درد سیستم های قدیمی

یک بازار آشنا و معروف بیرای تکنولوژی تشخیص بدن مشتریانی است که در حال حاضر در حال استفاده از دوربین های تشخیص چهره هستند. اگر دوربین های قدیمی پیش ازینکه تشخیص چهره در سطح گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد، نصب شده اند، احتمال دارد که امکان اضافه کردن نرم افزار های تحلیلی برروی آنها ممکن نباشد. اما با تکنولوژی تشخیص بدن، این امکان وجود دارد. وقتی امکان نصب الگوریتم های تحلیلی روی دوربین ها نباشد، در نهایت مجبور می شویم خود دوربین را عوض کنیم که در این حالت ممکن است یکسری جزئیات که مد نظرمان بود دوربین تصویرش را بگیرد، از دست برود. این چالش را در اکثر پروژه های صنعتی بخصوص در پروژه های شهر هوشمند یا مانیتورینگ اماکن شلوغ می بینیم.

 

مثل حافظه بشر

به طور کلی آدمی خصوصیت های فیزیکی و رفتاری را بهتر از چهره به یاد می آورد. به عنوان مثال، وقتی پلیس از شاهد در مورد یک جرم سوال می پرسد و از او می خواهد که هرچه دیده است را شرح دهد، ویژگی های ظاهری مثل جنسیت، قد، رنگ لباس اولین چیزهایی است که به یادش می آید. الگوریتم تشخیص بدن نیز با تشخیص ویژگی های ظاهری در این امر به عنوان یک شاهد همیشه در صحنه ما را یاری می رساند.

 

ارتقای تشخیص چهره

همانطور که گفتیم الگوریتم تشخیص بدن به تشخیص چهره کمک می کند تا نقاط ضعفش را بپوشاند و یا آنرا تقویت کند. مثلا در شرایطی که تشخیص چهره نتوانسته است صورت قرد را بگیرد، الگوریتم تشخیص بدن در شناسایی کمک می کند و یا حتی در مواقعی که چهره شناسایی شده، الگوریتم تشخیص بدن هم اطلاعات مکمل را ارائه می کند تا تشخیص هویت فرد سریعتر و آسان تر انجام پذیرد.

درواقع تنها در زوایای مشخصی هست که الگوریتم تشخیص چهره می تواند فرد را شناسایی کند، اگر امکان تصویر برداری در آن زوایا فراهم نشود، تشخیص بدن مفید واقع می شود. به همین دلیل در راهکارهای

یشرفته اخیرا از ترکیب این دو الگوریتم باهم استفاده می شود و یا اگر در سیستمی امکان استفاده از الگوریتم تشخیص چهره وجود نداشت، از از تشخیص بدن می توان استفاده کرد.

 

راهکاری برای حفظ حریم خصوصی

نهایتا، تشخیص بدن بهترین راهکار برای مشتریانی است که به خاطر مسائل حریم خصوصی و نقض قوانین مربوط به آن امکان استفاده از الگوریتم های تشخیص چهره را ندارند. بخصوص در مناطقی همچون اروپا که قوانین مستقل و GDPR برای استفاده از تشخیص چهره محدودیت ایجاد می کنند، تکنولوژی تشخیص بدن در ارتقا هرچه بیشتر امنیت راهکار مطلوبیست. در حال حاضر استفاده از این تکنولوژی نوظهور بسیار کم است و هنوز فواید آن برای کاربران نهایی روشن نشده است.

ترکیب برای کسب نتیجه بهتر

وقتی از این دو تکنولوژی همزمان استفاده شود تصویری دقیق تر و کامل تر از آنچه در محیط رخ می دهد در اختیارتان قرار می گیرد و سطح امنیتی افزایش می یاید. بخصوص در راهکارهای شهر هوشمند، نظارت بر جمعیت در ورزشگاه ها، فرودگاه و … نیاز به استفاده از تکنولوژی تشخیص بدن و کمبود آن در بالاتر بردن سطح امنیت کاملا حس می شود.

 

موتور جستجوی صنعت حفاظت الکترونیک و ایمنی : www.kalasec.ir

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *