بازدید 151
0

ساخت رباتی که از درون آتش قادر به اطفاء حریق است

 

محققان مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین ربات آتش نشانی را طراحی کردند که می‌تواند با وارد شدن به محدوده آتش با دمای 700 تا هزار درجه سانتی‌گراد از درون آتش اقدام به اطفا حریق کند.
محمد مشفقی مجری طرح اظهار کرد: ربات ساخته شده قابل نزدیک شدن و همچنین وارد شدن به محیط آتش است؛ چراکه بدنه این ربات دو جداره است و به گونه‌ای طراحی شده است که آب خنک داخل آن می‌چرخد. این قابلیت موجب شده است تا این ربات بتواند وارد آتش و شعله مستقیم شود. کلیه تجهیزات ربات آتش نشان در داخل یک باکس قرار گرفته است و این باکس در برابر آتش، حرارت و دود ایزوله شده‌ است. بعد از آنکه شلنگ آتش نشانی به ربات آتشنشان متصل می‌شود، وارد محدوده آتش که انسان قادر به وارد شدن به آن نیست، خواهد شد و از درون آتش اقدام به اطفا حریق می‌کند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از آتش سوزی‌ها خطر ریزش آوار، دودهای سمی و یا انفجار وجود دارد، اضافه کرد: به طور کلی 19 خطر عمده برای آتش نشان‌ها وجود دارد که این ربات قادر به مواجهه با این مخاطرات است؛ چراکه مشکلات زیستی برای آن ایجاد نخواهد شد و به دلیل به کار رفتن فلزات و الیاف سلیکونی و کربنی و سیستم متحرک، حضور این ربات را در کنار آنش میسر کرده است.
این ربات دارای نازل آب پاش است. این نازل تا 360 درجه در شرایط مورد نظر می‌تواند دور بزند ضمن آنکه تا منهای 270 درجه عمود را می‌تواند پوشش دهد. علاوه بر آن قادر به تحمل دمای 700 تا 1000 درجه سانتی‌گراد و برای سناریوهای آتش شهری طراحی و ساخته شده است. عبور از سطوح ناهموار و پله را از دیگر مزایای این ربات است و در صورتی که ارتباط این ربات با اپراتور قطع شود می‌تواند به جایگاه اولیه خود بازگردد ضمن آنکه قادر است دما درون خود را به اپراتور گزارش دهد.
این ربات دارای سپر حرارتی در بدنه و دیگر بخش‌ها است. در نمونه‌های خارجی به دلیل کاربرد لاستیک در سیستم متحرک، ربات باید با آتش فاصله داشته باشد ولی ربات آتش نشان ساخته شده حاوی فولاد آتش خوار” و نوارهای ضد آتش سیلیکونی است و تست‌هایی که بر روی این نوارها انجام دادیم مشخص شد که 5 تا 8 دقیقه می‌تواند در آتشی با دمای 1900 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.
به گفته این محقق هزینه ساخت این ربات یک سوم هزینه بیمه یک فرد آتش نشان است. منبع:‌isna.ir

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *