FIREVIEW - اولین تستر یکپارچه دنیا برای آشکارسازی دود و حرارت
بازدید 196
0

ارتباط استرس کاری – درگیری کار و خانواده – فرسودگی شغلی و پیامد های آن با رفتار ایمن آتش نشانان

 

آسیب دیدگی بر اثر خستگی عاطفی، بدبینی و عواطف منفی شخص موجب اثرات مضر برای کارگران (آتش نشانان) شده است. با این وجود ارتباط بین این عوامل با نتایج ایمنی (حفظ ایمنی پرسنل) در خدمات آتش نشانی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. تمرکز اصلی این مطالعه در گام اول تعریف روابط بین استرس کاری، درگیری کار و خانواده، فرسودگی شغلی با رفتارهای ایمن آتش نشانان می باشد.
آسیب دیدگی بر اثر فرسودگی بر روی وظایف مهم شخص در مسائلی همچون خانواده.حفظ ایمنی و… تاثیر منفی می گذارد.

میلیون ها آتش نشان شبانه روز به نفع جامعه خود زندگی می کنند. این آتش نشانان آتش سوزی را خنثی می کنند، به عنوان پاسخ دهنده های شرایط اضطراری عمل می کنند، به شرایط سخت و بلایا پاسخ می دهند و بسیاری از وظایف که مرتبط با صیانت از جان و مال انسان ها و نیز محیط زیست می باشد را انجام می دهند. این نقش ها و مسئولیت های کاری بعضی از خطرناکترین مواجهه های هر نیروی کاری هستند و این سختی به هر دو شکل ساختاری (روانی و فیزیکی) می باشند. شیوه های مناسب رفتارهای ایمن برای کاهش خطر آسیب –بیماری و یا مرگ و میر بسیار ضروری است. به خصوص از آنجا که با وجود پیشرفت های محدود در چند سال گذشته شاهد کاهش مداوم تلفات و جراحات نیستیم، می دانیم برای کنترل خطرات و به حداقل رساندن خطرات موجود در عملیات و حفظ خط مشی های عملیاتی در سطح قابل قبول آتش نشانان باید به طور مداوم استفاده مناسب و نگهداری از تجهیزات علی الخصوص تجهیزات حفاظت شخصی (ppe) را انجام دهند.
می دانیم که روش های عملی استاندارد و شیوه های کار ایمن و گزارش مشکلات ایمنی شناسایی شده باعث می شود تا موقعیت های خطرناک کاهش یابد.ب ه این ترتیب ناظران، رهبران و یا سایر آتش نشانان می توانند اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خطر و محیط ها و شرایط غیر قابل کنترل انجام دهند. اما عوامل مرتبط با واکنش های عاطفی به جریان و یا استرس های مانند فرسودگی شغلی ممکن است این نتایج ایمنی را کاهش دهد.
با طرح مثالی در مورد سوختگی این موضوع را تشریح می کنم. می خواهیم به سوختگی از دید دیگری نگاه کنیم.

 

 

سوختگی چند دلیل دارد، اما 3 جزء مهم آن خستگی – شخصی سازی- احساس ناخوشایند هستند.
خستگی: به عنوان کاهش انرژی برای انجام کار نشان داده شده است.
شخص سازی: سازمان و رهبران سازمان که در آن باعث ایجاد یک فاصله احساسی شده اند که در آن کارگران از کار، محل کار و همکاران خود جدا می شوند.
و احساس نا خوشایند: خلاصه گرایی (یا سمبل کردن کار یا خدمات) که از طریق شاخ و برگ دادن افکار و نگرش های منفی غیر شخصی و غیر متعارف نسبت به دریافت کنندگان خدمات یا کار خود شخص بیان می شود.
بر خلاف تعامل، فرسودگی شغلی میل به شرکت در فعالیت های کاری را کاهش می دهد.که باعث از بین رفتن خواسته های متقابل (یا همان تعامل) می شود که منجربه برآورده شدن اهداف است. این عدم حمایت و عدم تعامل بین همکاران با عملکرد شغلی مرتیط است. این رابطه منفی را می توان اینگونه بیان کرد ” کاهش توانایی برای مقابله – و – کاهش سطح انگیزه برای انجام”.
علاوه بر این هنگامیکه فرسودگی به عنوان خستگی عاطفی بیان می شود، با رضایت شغلی که کاهش یافته است باعث از بین رفتن تعهد سازمانی و در نهایت انحراف سازمانی می شود که با عدم رعایت هنجارها و انتظارات مشخص شده مرتبط است.
استرس کار.و بخصوص فرسودگی با پیامد های مختلفی از جمله رفتارهای بهداشتی، خطاهای پزشکی، بیماری اسکلتی عضلانی و آسیب در گروه های مختلف کار مرتبط است.
با توجه به این شواهد که فرسودگی می تواند نتایج ایمنی و نتایج سلامتی را کاهش دهد و بر مبنای این واقعیت است که فرسودگی با عملکرد و رعایت ضعف در زمینه انحراف سازمانی همراه است، ما فرض می کنیم که آتش نشان هایی که خسته (در فرم فرسودگی) هستند، احتمالا توجه کمتری به انجام کارهای مورد نیاز ایمنی از قبیل آماده سازی، نگهداری و استفاده از PPE که به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های پیش از عملیات می باشد، دارند و همین عدم توجه کافی نگرانی در مورد ایمنی شخص را افزایش می دهد.

هدف کلی تحقیق حاضر، ساخت و آزمایش یک مدل است که این قبیل فعالیت ها (آتش نشانی-پرستاری-اپراتوری و …) را بررسی می کند. علاوه بر این، ما قصد داریم تا اثرات مستقیم استرس کار، تعارض خانواده و خود خانواده را در فرسودگی شغلی در نمونه آتش نشانان ارزیابی کنیم. چندین مدل از رابطه فرسودگی و استرس مطرح شده است که فرسودگی، نتیجه یا پاسخ عاطفی قرار گرفتن در معرض استرس شغلی است. بنابراین، فرض می کنیم که استرس کار با فرسودگی پذیری در نمونه ما رابطه مثبت دارد. ما انتظار داریم که افسردگی فرد بیش از تأثیر آن در فرسودگی شغلی، براعضای خانواده در جامعه آماری ما یعنی آتش نشانان اثر گذارد. شواهد حاصل از مطالعات متعدد، از جمله متاآنالیزها و بررسی ها، استرس کار را به عنوان مقدمه و پیش درامد جدی در تعارض خانواده می دانند. اگر چه ادبیات کافی برای حمایت از رابطه مثبت بین استرس و درگیری های کارگری و خانوادگی در صنایع مختلف وجود دارد، اما این رابطه تنها در بخش خدمات آتش نشانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از تحقیقات محدودی در این زمینه، که شریفلر و همکارانش در مطالعه ای که بر آتش سوزی و پدرش تمرکز داشتند، دریافتند که استرس شغلی با درگیری های خانوادگی در نمونه ای از آتشفشان های مردی که پدر بودند (شفرلر و همکاران، 2011) در بر داشت. اما ما بر این باور هستیم که استرس کاری به طور مثبت با درگیری های خانوادگی مرتبط است. در نهایت، فرض می کنیم که مناقشات خانوادگی خانواده به طور مثبت فرسودگی را در بین نیروهای آتش نشان بوجود می آورد. شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد درگیری خانواده های کارگر به عنوان یک پیش درآمد و پیش بینی فرسودگی شغلی در حرفه های مختلف مانند پرستاری و در برخی موارد خدمات آتش نشانی نیز پشتیبانی می کنند. مطالعات تخصصی بیشتر این رابطه را در زمینه هایی نظیر اجرای قانون نشان داد که رابطه مثبت بین درگیری های کار و خانواده و خستگی عاطفی، یک جنبه فرسودگی، در یک نمونه از اعضای آتش نشانی می باشد.
فرسودگی به عنوان نتیجه ای که از خستگی، فریب فردی و بدبینی بدست می آید، به تصویر کشیده می شود. این نتیجه است که پیش بینی می شود که بر عملکرد ایمنی تأثیر بگذارد.
در نهایت، اگر اثبات شده واقعی باشد، مطالعه حاضر نشان می دهد که فرسودگی، به عنوان یک فرآیند مرتبط با استرس، بر عملکرد ایمنی تاثیر منفی می گذارد. این در سرویس آتش نشانی اهمیت دارد زیرا کاهش عملکرد می تواند منجر به آسیب های آتش نشانی در طول عملیات شود.

 

 

نتیجه گیری
فرسودگی آتش نشانی به طور قابل توجهی بر عملکرد ایمنی آتش نشانان تاثیر می گذارد. آتش نشانرها احتمالا رفتارهای انطباقی و خودکفایی را نشان می دهند که ممکن است پیامدهایی در مورد ایمنی، بهداشت و سلامتی کل آتش نشانی داشته باشد.
عملیات آتش نشانی به طور قابل توجهی با بسیاری از نقش ها و مسئولیت های شغلی متفاوت است، به خصوص با توجه به مواجهه و کار در محیط ها و شرایط در معرض خطر، تحقیقات بیشتر باید صورت گیرد تا کاملا درک روابط بین عوامل فیزیکی و سازمانی ناشناخته و نتایج ایمنی در خدمات آتش نشانی حاصل شود. این شامل بررسی رابطه بین استرس کار، درگیری کار و خانواده، فرسودگی شغلی و پیامدهای رفتارهای ایمنی انجام داده است
این مطالعه بینش روابط بین استرس کار، درگیری های خانوادگی و فرسودگی شغلی را ارائه می دهد. شاید مهمتر از همه، مطالعه حاضر تأیید این است که فرسودگی، به عنوان یک فرآیند مرتبط با استرس، تاثیر منفی بر عملکرد ایمنی در خدمات آتش نشانی دارد. هنگامی که آتش نشانان درگیر فرسودگی می شوند، باید در حین انجام عملیات احساسات و تفکرات منفی حاصل از این فرسودگی را از خود دور کند، اگر این استرس های شغلی و خانوادگی از بین برود آنها به طور حتم از تجهیزات محافظ شخصی به درستی استفاده می کنند و از روش های عملی استاندارد پیروی می کنند و کارهای استاندارد کار را به گونه ای ایمن انجام می دهند.
گرچه تنش و درگیری های خانوادگی با فرسودگی همراه است، اما این عوامل لزوما نتایج پیامدهای ایمنی را در نمونه های آتش نشانان نشان نمی دهد و می توان در مشاغل دیگر نیز آن را بررسی کرد. فرسودگی به یکباره نمایان نمی شود و صورت نمی گیرد ابتدا استرس و سپس تعارض به خانواده و در انتها فرسودگی شغلی به وجود می آید. همانند بسیاری از مطالعات دیگر استدلال دقیق این عملکرد ایمنی کاهش یافته در ارتباط با فرسودگی در این مرحله به طور کامل شناخته نشده است و هدف اصلی تحقیقات-بررسی-ارزیابی و تحلیل بر اساس مستندات جامعه آماری واقعی در آینده است.

منابع:
Amstad، F.T.، Meier، L.L.، Fasel، U.، Elfering، A.، Semmer، N.K.، 2011. متاآنالیز درگیری های کار خانوادگی و نتایج مختلف با تاکید ویژه بر روابط بین دامنه و دامنه تطبیق. ج. اشغال روانپزشکی سلامت 16، 151-169.
Basinska، B.A.، Wiciak، I.، 2012. خستگی و فرسودگی حرفه ای در افسران پلیس و آتش نشانان. اینتر Secur 4، 267-275.
بایرون، K.، 2005. بررسی متاآنالیز درگیری های خانوادگی و خانوادگی و پیشینه های آن. جی.
Vocat بهاو 67، 169-198.
Burke، R.J.، Greenglass، E.R.، 2001. بازسازی بیمارستان، درگیری خانوادگی و خانوادگی و فرسودگی روانشناختی در میان پرستاران. روانشناسی بهداشت 16، 583-594.
Burke، M.J.، Sarpy، S.A.، Tesluk، P.E.، Smith-Crowe، K.R.، 2002. عملکرد ایمنی عمومی: آزمون یک مدل نظری مبتنی بر. شخصیت روانشناسی 55، 429-457.
Carlson، D.S.، Kacmar، M.K.، Williams، L.J.، 2000. ساخت و اعتبار سنجی چند بعدی از کنش کار خانواده. J. Vocat بهاو 56، 249-276.
Cullen، J.C.، Hammer، L.B.، 2007. تدوین و آزمایش یک مدل نظری که منجر به درگیری کار و خانواده با ایمنی کارکنان می شود. ج. اشغال روانپزشکی سلامت 12، 266-278.
DeJoy، D.M.، Wilson، M.G.، Vandenberg، R.J.، McGrath-Higgins، A.L.، Griffin-Blake، C.S.، 2010. بررسی تاثیر مداخلات سازمان سالمت کار. ج. اشغال
روان بدن 83، 139-165.
DeJoy، D.M.، Smith، T.D.، Dyal، M.، 2017. محیط زیست ایمنی و آتش نشانی: نتایج گروه تمرکز. J. ایمنی Res. 62، 107-116.
Greenhaus، J.H.، Allen، T.D.، 2011. تعادل کار و خانواده: بررسی و گسترش ادبیات. در: Quick، J.C.، Tetrick، L.E. (Eds.)، کتاب روانشناسی بهداشت حرفه ای. APA، واشنگتن دی سی، ص 165-183.
Haines، V.Y.، Harvey S.، Durand، P.، Marchand A.، 2013. خود ارزیابی اصلی، درگیری کار و خانواده و فرسودگی شغلی. J. ازدواج فام 75، 778-793.
Halbesleben، J.R.، 2009. در روان کار تغییر در خستگی عاطفی در آتش نشان ها: نقش تعارض خانواده و خانواده و حمایت اجتماعی. بین المللی J. مدیریت سلامت محل کار. 2، 115-130.
Halbesleben، J.R.، Bowler، W.M.، 2007 خستگی ذهنی و عملکرد شغلی: نقش میانجی انگیزه. J. Appl. روانشناسی 92، 93-106.
Halbesleben، J.R.، Buckley، M.R.، 2004 فرسودگی در زندگی سازمانی. J. مدیریت 30، 859-879.
Halbesleben، J.R.، Osburn، H.K.، Mumford، M.D.، 2006 تحقیقات عملی به عنوان یک مداخله فرسودگی کاهش فرسودگی در خدمات آتش نشانی فدرال. J. Appl. بهاو علم 42، 244-266.
Halbesleben، J.R.، Wakefield، B.J.، Wakefield، D.S.، Cooper، L.B.، 2008 فرسودگی پرستار و نتایج ایمنی بیمار درک ایمنی پرستاران نسبت به رفتار گزارش شده. غرب. جی.
نرس Res 30، 560-577.
هینز، H.J.G.، مولیس، J.L.، 2016. آسیب های آتش نشانی U.S.، 2015. NFPA، Quincy، MA.
Haynes، H.J.G.، Stein، G.P.U.S.، 2014. مشخصات آتش نشانی. NFPA، Quincy، MA، ص. 2016.
او، S.C.، ژانگ، Y.Y.، ژان، J.Y.، وانگ، C.، دو، X.D.، یین، G.Z.، و غیره، 2017. سوختگی و اختلال شناختی: همراه با BDNF سرم در جمعیت هان چینی.
Psychoneuroendocrinology 77، 236-243.
Honkonen، T.، Ahola، K.، Pertovaara، M.، Isometsä، E.، Kalimo، R.، Nykyri، E.، و همکاران، 2006. ارتباط بین فرسودگی شغلی و بیماری های جسمی در جمعیت عمومی – نتایج از مطالعه بهداشت فنلاند 2000. J. Psychosom. Res 6، 59-66.
شاخ، گ. پ.، گوتزر، س.، فهس، س .ا.، پتروزانو، س. ج.، گلدشتاین، ا.، فهی، جی. سی.، اسمیت، دی. ال.، 2011. بازسازی فیزیولوژیکی از فعالیت های آتش نشانی در توانبخشی و فراتر از آن. مراقبت های اضطراری پیش از زایمان 15، 214-225.
هو، L.T.، Bentler، P.M.، 1999. معیارهای قطع برای شاخص های مناسب در تجزیه و تحلیل ساختار کوواریانس: معیار های متعارف در مقابل گزینه های جدید. سازه معادل مدل سازی 6، 1-55.
کانست، O.، 2008. رابطه رفتار رهبری و فرسودگی شغلی در پرستاران پرستاری در مراقبت های بهداشتی. نورد J. پرستار Res. 28، 4-8.
Krystyna، G.، Justyna، M.، Magda، G.، Katarzyna، P. 2017. اختلالات شناختی در فرسودگی شغلی – پردازش خطا و شاخص های آن برای کنترل واکنشی و پیشگیرانه. جبهه روانشناسی 8، 676.
Lewig، K.A.، Xanthopoulou، D.، Bakker، A.B.، Dollard، M.F.، Metzer، J.C.، 2007. فرسودگی و وابستگی در بین داوطلبان استرالیایی: آزمون مدل Job Job Requests. J. Vocat بهاو 71، 429-445.
Li، F.، Jiang، L.، Yao، X.، Li، Y. 2013. خواسته های شغلی، منابع شغلی و نتایج ایمنی: نقش خستگی عاطفی و رعایت ایمنی. Accid تجزیه و تحلیل پیش از 51، 243-251.
Lourel، M.، Abdellaoui، S.، Chevaleyr، S.، Paltrier، M.، Gana، K.، 2008. رابطه بین خواسته های شغلی روانشناختی، کنترل شغلی و فرسودگی شغلی در بین آتش نشانان. ن
صبح. J. روانشناسی 10، 489-496.
Malach-Pines، A.، 2005. اندازه گیری فرسودگی، نسخه کوتاه. بین المللی J. Stress Management. 12، 78-88.
Maslach، C.، Schaufeli، W.B.، Leiter، M.P.، 2001. فرسودگی شغلی. انو روانشناسی 52، 397-422.
Melamed، S.، 2009. فرسودگی و خطر درد اسکلتی عضلانی منطقه ای – یک مطالعه آینده نگر از بزرگسالان بالغ ظاهر سالم. Stress Health 25، 313-321.
Melamed، S.، Shirom، A.، Toker، S.، Berliner S.، Shapira، I.، 2006. فرسودگی و خطر بیماریهای قلبی عروقی: شواهد، مسیرهای احتمالی و مسیرهای تحقیقاتی امیدبخش. روانشناسی بول 132، 327-353.
میشل، J.S.، Kotrba، L.M.، Mitchelson، J.K.، Clark، M.A.، Baltes، B.B.، 2011 پیش از ادغام خانواده و تعارض: یک بررسی متاآنالیز. J. ارگان بهاو. 32، 689-725.
Moustou، I.، Panagopoulou، E.، Montgomery، A.J.، Benos، A.، 2010. سوختگی پیش بینی رفتارهای بهداشتی در کارگران آمبولانس را پیش بینی می کند. باز کردن اشغال بهداشت سلامت ج 2، 16-18.
Mulki، J.P.، Jaramillo، F.، Locander، W.B.، 2006. خستگی ذهنی و انحراف سازمانی: آیا شغل مناسب و سبک رهبر می تواند متفاوت باشد؟ J. Bus. Res 59، 1222-1230.
Muthén، L.K.، Muthén، B.O.، 2015. راهنمای کاربر Mplus، هفتم ed.،. Muthén & Muthén، Los Angeles، CA.
Nahrgang، J.D.، Morgeson، F.P.، Hofmann، D.A.، 2011. ایمنی در محل کار: تحقیق متاآنالیز از ارتباط بین خواسته های شغلی، منابع شغلی، فرسودگی، اشتغال و نتایج ایمنی. J. Appl. روانشناسی 96، 71-94.
بنیاد آتش نشانی ناپدید شده ملی، 2015 برنامه ملی تحقیقات آتش نشانی 2016، NFFF، Emmitsburg، MD
انجمن ملی حفاظت از آتش، 2013. NFPA 1500: استاندارد در برنامه ایمنی و بهداشت شغلی وزارت بهداشت، 2013 ویرایش. NFPA، Quincy، MA.
Prati، G.، Pietrantoni، L.، 2012 پیش بینی رفتار ایمنی در میان پاسخ های اضطراری در بزرگراه ها. J. Risk Res. 15، 405-415.
Shanafelt، T.D.، Balch، C.M.، Bechamp، G.، Russell، T.، Dyrbye، L.، Satele، D.، et al.، 2010. خطاهای فرسایشی و پزشکی در جراحان آمریکایی. ان Surg 251، 995-1000.
Shirom، A.، 2011 فرسودگی شغلی: بررسی فونداسیون و چالش های عمده پژوهش. در: Quick، J.C.، Tetrick، L.E. (Eds.)، کتاب روانشناسی بهداشت حرفه ای. APA، واشنگتن دی سی، ص. 223-241.
شفرلر، ک. م.، Meadows، M.P.، Davis، K.D.، 2011. آتش بس و پدر زایی: درگیری کار و خانواده، استرس والدین و رضایت از والدین و رفتار کودک.
پدر 9، 169-188.
اسمیت، T.D.، Eldridge، F.، DeJoy، D.M.، 2016. تاثیرات رهبری تحول آفرین و منفعل ایمنی بر روی درک محیط زیست ایمنی آتش نشانی و نتایج رفتار ایمنی تاثیر می گذارد. ساف علم 86، 92-97.
اسمیت، T.D.، DeJoy، D.M.، 2014. آب و هوا ایمنی، رفتارهای ایمنی و آسیب های خطی در کار در آتش نشانی. بین المللی J. Emerg. خدمت 3، 49-64.
اسمیت، T.D.، Dyal، M.A.، 2016. یک مفهوم خواسته های شغلی ایمنی و مدل منابع برای خدمات آتش نشانی. بین المللی J. مدیریت سلامت محل کار. 9، 443-460.
ده برومملوئیس، ل. ل.، تر هوآن، C.L.، باکر، A..B.، پپ، ب.، 2011. شکستن دوره فرسودگی فرسودگی: نقش انگیزش. ج. اشغال روان بدن 84، 268-287.
Tucker، S.، Chmiel، N.، Turner، N.، Hershcovis، M.S.، Stride، C.B.، 2008. پشتیبانی سازمانی ادراک شده برای ایمنی صدا و صدای ایمنی کارکنان: نقش میانجی از حمایت همکاران برای ایمنی. ج. اشغال روانپزشکی سلامت 13، 319-330.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *