بازدید 97
0

امداد و نجات سنگین – آیا زمان تجدید نظر است؟

 

در هفته های گذشته وقت خود را در کشورهایی صرف صحبت درباره امداد و نجات سنگین کردم. البته که محبوب ترین مفهوم امداد و نجات سنگین، خالی کردن ماشین های آتش نشانی در جاده است. با این که درک می کنم در وضعیت های بزرگ تر، امداد و نجات سنگین درباره سانحه هایی مانند راه آهن نیز به کار می رود، ولی محتوای گفتگوی من مربوط به وسایل نقلیه بزرگ در اتوبان های عمومی می شد.

 

اندازه بزرگ تر، ظرفیت بزرگ تر

در طول مدت شغل حرفه ای خود به عنوان یک آتش نشان، واحد مربوط به من با در اختیار داشتن منابع تخصصی در کامیون های آتش نشانی معمولی، به امداد و نجات سنگین رسیدگی می کرد. در آن زمان، درست مثل حالا، داشتن ابزارهایی در اندازه و ظرفیت بزرگ تر محبوب بود. بنابراین،‌ اغلب افراد به دنبال spreader و ram هایی با دهانه بزرگ تر و نیروی برش بیشتر بودند. اما سوال من اینجا است، آیا واقعا این موارد ضروری است؟

ابزارهای منظم

در نظر داشته باشید که عقیده و نظرات الان من، طی حرفه عملیاتیم که غالبا در مکان هایی از جمله شاهراه ها و رویدادهای اینچنینی بود،‌ شکل گرفته است. به ندرت به خاطر می آورم که به عنوان یکی از خدمه یا فرمانده رویداد، نیازمند ابزاری با ظرفیت بیشتر بوده باشم. در حقیقت، اکثر رویدادها با استفاده از تجهیزاتی از کامیون معمولی آتش نشانی پاسخ داده می شد. البته می پذیرم که تجهیزات مازادی برای پایدار سازی و / یا بلند کردن مورد نیاز است اما فعلا روی نیازمندی های ابزار نجات هیدرولیک تمرکز کنید.

 

آیا وسایل نقلیه بزرگ تر نیازمند ابزار بزرگ تر هستند؟

بیشتر افرادی که با آنها صحبت کرده ام نظرشان اینست که خودروهای بزرگ تر نیازمند ابزارهای بزرگ تر هستند. با توجه به اینکه ابزارهای بزرگ تر از جمله ramها قطعا مورد نیاز هستند، موارد زیر قابل توجه است:
1. در لحظه رسیدن، ماموران نجات فورا در ارتفاع مشغول به کار می شوند. ابزارهای بزرگ تر (طبق طراحی) سنگین تر هستند و اگرچه نیروی هیدرولیکی بیشتری دارند، اما ابزارهای کوچک به آسانی وظیفه مورد نیاز را در حین کاهش بار فیزیکی انجام می دهند.
2. ابعاد وسیله نقلیه در خودروی صدمه دیده بزرگ تر است. پس از تصادف، ورود به جایی که راننده در آن به صورت مکانیکی حبس شده، به حدی خطرناک خواهد بود که نیاز به یک ram بلند هیدرولیک ممکن است چندان مهم نباشد. یک ram کوتاه تر وزن و بار کمتری به امدادگر تحمیل می کند.
3. از آنجا که هیچ الزام قانونی برای کامیون های آتشنشانی در زمان آزمون تصادف وجود ندارد (گرچه برخی آزمون های تصادف اجرا شده اند)، تجربه به من نشان داده است که ساختار آنها قدرتمندتر از ماشین های جاده ای کوچک تر نیست. بنابراین بسیار احتمال دارد که یک کاتر با اندازه متوسط و سبک تر وظیفه مورد نیاز را انجام دهد. خب می دانیم که استفاده از آن نیز ساده تر است و فشار فیزیکی بر اپراتور را کم و محدود می کند.
4. در نهایت، در نظر بگیرید که هر عملیات امداد و نجاتی از این قبیل، در فضایی محدود و بسیار کوچک برای آتشنشان صورت می گیرد. بنابراین ابعاد ابزارهای امداد و نجات برای دسترسی و کار ایمن و موثر، حیاتی هستند.

 

 

نتیجه

هیچ شکی وجود ندارد که آماده سازی برای امداد و نجات سنگین در درجه اول به تفکر، تمرکز و تامل بالایی نیاز دارد. اما من انواع متفاوتی از جمله «این نوعی از مجموعه امداد و نجات است که همیشه داشته ایم» را می بینم. این تفکر غلط نیست، اما با این حال اصرار می کنم که ماموران امداد و نجات به صورت کامل و همه جانبه انواع عملیات هایی را که امکان دارد با آنها مواجه شوند در ذهن مرور و بررسی کرده و آن موقعیت را با اندازه، وزن و ظرفیت هیدرولیکی و قابلیت ابزارهایی که در دسترس دارند مرتبط کنند تا در حین عملیات بتوانند بهترین تصمیم را در لحظه بگیرند.
حقیقت آن است که اوضاع تغییر کرده است و در حال حاضر ابزارهای نجات دارای عملکرد بالا، در اندازه های کوچک تر و وزن کمتری در دسترس هستند، و این را همواره در نظر داشته باشید که بزرگ ترین ابزار همیشه بهترین ابزار نیست.

منبع:‌http://www.fireproductsearch.com

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *