انتخـاب صحيـح دوربین مداربسته
بازدید 136
0

انتخـاب صحيـح دوربین مداربسته

[quote arrow=’yes’]انتخاب صحيح دوربين و تجهيزات مداربسته باعث بهبود کارايي آنها در هنگام مشاهده زنده، بازبيني تصاوير و … مي شود. بنابراين قبل از خريد دوربين بهتر است به نکاتي توجه کنيم:[/quote]

انتخاب دوربين:

انتخاب صحيح دوربين و تجهيزات مداربسته باعث بهبود کارايي آنها در هنگام مشاهده زنده، بازبيني تصاوير و … مي شود. بنابراين قبل از خريد دوربين بهتر است به نکاتي توجه کنيم:
هدف و سطح عملکرد: نظارت مديريتي (رفتار کارکنان، نوع و روند انجام کار، کارکرد دستگاه ها) نظارت حفاظتي (حفاظت پيراموني بدون تشخيص افراد، شناسايي و تشخيص هويت، ورود و خروج افراد، خواندن پلاک خودروها و …)
نوع تجهيزات: آنالوگ و يا IP
محيط مورد نظر و محل نصب: محيط داخلي، محيط بيروني، نصب بر روي ديوار، سقف و يا دکل
نوع دوربين: صنعتي، سقفي، زوم، گردان، ديد در شب و…
نوع لنز: ثابت، متغير، زوم موتوردار
تجهيزات ضبط: دوربين هاي آنالوگ: Standalone DVR، Capture Card، دوربين هاي IP: NVR، Server

اتاق سرور و مانيتورينگ

در اينجا مختصراً به شرح اين نکات مي پردازيم:
هدف و سطح عملکرد دوربين: اينکه هدف ما از نصب تجهيزات مداربسته چيست بايد مشخص شود.
دوربين چه چيزي را مي خواهد مشاهده و ضبط کند؟ گاوصندوق، درب ورودي، شي مهم و …
ميزان دقت مورد نياز شما براي کنترل، نظارت و يا تشخيص اشيا و افراد از ويژگي هايي است که در انتخاب نوع دوربين و محل قرار گرفتن آن کمک بسزايي دارد. براي نظارت و مانيتور کلي وضعيت موجود (Monitoring) کافي است از دوربيني با لنز وايد (wide) استفاده کنيد، طبق استاندارد جهاني، در اين وضعيت شي يا فرد 5% از ارتفاع تصوير را مي گيرد بنابراين شما فقط قادر خواهيد بود حرکت ها و اتفاقات کلي را مشاهده نماييد. در يک پله بالاتر، تشخيص فرد از شي و يا تشخيص اشيا از هم (Detection) را خواهيم داشت که در اين حالت شي يا فرد 10% از ارتفاع تصوير را فرا مي گيرد. اما در حالت شناسايي فرد (Recognition) شما اين امکان را خواهيد داشت که فرد را از بين افراد از قبل شناخته شده تشخيص و تمييز دهيد. به عنوان مثال افرادي که به يک شرکت و يک دفتر وارد مي شوند افرادي هستند که آنها را مي شناسيم بنابراين تشخيص اينکه شخصي که وارد اتاق شد (با توجه به چهره، اندام، لباس، حالت راه رفتن و…) امکان پذير مي باشد. طبق استاندارد کافي است افراد و اشيا موردنظر 50% از ارتفاع کل تصوير را به خود اختصاص دهند. در نهايت تشخيص هويت با استفاده از تشخيص کامل چهره (Identification) است که قامت کامل فرد 100% يا در برخي موارد 120% از ارتفاع کل تصوير را مي پوشاند. بنابراين جزئيات صورت فرد به طور کامل قابل تشخيص و تمييز مي باشد.
بهترين راه حل جهت مکان هايي که تردد افراد ناآشنا زياد است و نياز به تشخيص چهره در هنگام بازبيني تصاوير مي باشد بهتر است که درب ورودي توسط يک دوربين با لنز تله (Tele)، جهت تشخيص کامل چهره فرد وارد شونده پوشش داده شود و در باقي محل ها دوربين ها با قابليت شناسايي فرد (Recognition) قرار گيرند. بنابراين ابتدا هر فرد وارد شونده به محل مورد نظر حداقل يک بار کاملا تعيين هويت شده و در صورتي که اتفاقي در ساير محل هايي که دوربين ها در آنجا قرار دارند رخ دهد، فرد خاطي قابل شناسايي و پيگيري مي باشد.
اين حالت در پارکينگ ها نيز قابل اجرا است. براي تشخيص پلاک خودرو از يک دوربين با لنز تله (Tele) که بر محل قرار گرفتن پلاک خودروها اصطلاحاً فوکوس شده است استفاده مي شود.

انتخـاب صحيـح دوربین مداربسته

نوع تجهيزات: دوربين هاي آنالوگ تصاوير خود را از طريق کابل کواکسيال (RG59) انتقال داده و کيفيت آنها بر اساس تعداد خطوط افقي تصوير (TV Line) شناخته مي شود. کابل برق آنها از کابل تصوير مجزا بوده و همچنين براي انتقال ديتا (Data Transfer) جهت زوم، گرداندن و يا کنترل منوي دوربين نياز به يک رشته زوج (RS485) مي باشد. لازم به ذکر است برخي دوربين هاي موجود در بازار Coaxitron مي باشند، اين بدان معني است که انتقال ديتا از طريق کابل کواکسيال امکان پذير مي باشد البته با استفاده از دستگاهي که ارتباط اين کابل را با دستگاه  DVR  ممکن مي سازد. کابل تصوير دوربين هاي آنالوگ مستقيماً به دستگاهي به نام DVR وارد و تصاوير دوربين ها در اين دستگاه ضبط مي شود، اين دستگاه مي تواند به صورت مستقل (Stand Alone) و يا به صورت کارت کپچر (Capture Card) که به کامپيوتر متصل مي شود عمليات مربوط به مشاهده، بازبيني، ضبط و ساير عمليات را انجام دهد.

دوربين هاي IP از طريق کابل شبکه (Cat5, Cat6) تصاوير خود و همچنين ديتا (جهت زوم، گرداندن و دسترسي به منوي دوربين)، صدا و برق دوربين را منتقل مي کنند. کيفيت دوربين هاي IP با پيکسل شناخته مي شود، براي مثال دوربين 2مگاپيکسل از 1080×1920 پيکسل و يا دوربين D1 از 576×704 پيکسل تشکيل شده است. همانطور که گفته شد برق دوربين (در دوربين هايي که قابليت PoE دارند) مي تواند از طريق کابل شبکه به دوربين برسد. البته لازمه اينکار داشتن ويژگي PoE هم در دوربين و هم در Switch مي باشد. اتصال اين دوربين ها به اين صورت است که ابتدا دوربين ها به سوييچ (ترجيحا PoE) و يک سرور نيز به پورت Up-Link سوييچ متصل شده و نرم افزار دستگاه ها را برروي سرور نصب مي کنيم. اين نرم افزار عمليات مربوط به مشاهده، بازبيني، ضبط و ساير عمليات را انجام مي دهد. براي شناسايي دوربين ها به سرور، هر دوربين نياز به يک آدرس IP يگانه در رنج IP شبکه موجود دارد.

محيط مورد نظر و محل نصب: آيا دوربين را براي محيط داخلي (خشک و با دماي مناسب) نياز داريد و يا براي محيط بيروني (محيط مرطوب، ضد آب و ضد ضربه)؟ محل نصب دوربين کجا قرار دارد؟ اينکه دوربين بر روي ديوار، سقف، دکل و يا موارد ديگر نصب شود يکي از ويژگي هايي است که به انتخاب دوربين کمک مي کند.

نوع دوربين: توجه به کاربرد دوربين، کيفيت آن و همچنين محل قرار گرفتن دوربين باعث تصميم گيري آسانتر در انتخاب دوربين مي شود. دوربين هاي صنعتي معمولاً دوربين هايي هستند که با استفاده از يک لنز خوب و قوي به يک دوربين حرفه اي تبديل مي شوند. اين دوربين ها با نام دوربين Box نيز شناخته مي شوند. استفاده از انواع لنز هاي C-Mount  و CS-Mount با کيفيت هاي متفاوت و زوم هاي متغير و همچنين قابليت تنظيم آيريس به صورت دستي و يا اتوماتيک بر روي اين دوربين ها امکان پذير مي باشد. با استفاده از يک کاور بيروني مي توانيد از اين دوربين ها در محيط بيرون نيز استفاده نماييد.

دوربين دام يا سقفي (Dome) از انواع دوربيني است که لنز ثابت يا متغير بر روي آن قرار داشته و بر روي سقف يا ديوار نصب مي شوند و شکل آنها به صورت حباب مي باشد. بيشترين کاربرد اين دوربين ها در محيط هاي اداري و خانگي است. براي نصب دوربين هاي دام معمولاً نيازي به پايه نمي باشد.

دوربين هاي ذکر شده قابليت چرخش و يا زوم از طريق دستگاه کنترلر را ندارند، براي اينکه بر روي شي يا فرد خاصي زوم کرده و يا دوربين را بچرخانيد، لازم است که از دوربين گردان يا PTZ استفاده نماييد. اين دوربين ها به خصوص براي نظارت و کنترل انبارها، سوله ها و محوطه هاي بزرگ مفيد مي باشند. با به کارگيري دوربين گردان، اپراتور با مشاهده موضوع مشکوکي مي تواند دوربين را به سمت موضوع چرخانده و بر روي آن زوم کند. چرخش 360 در راستاي افقي (Pan) و 180 درجه در راستاي عمودي (Tilt) و همچنين زوم تا 37 برابر از ويژگي هاي دوربين گردان مي باشد. سرعت چرخش دوربين ها متغير است و در دوربين هاي جديد به 400 درجه در ثانيه رسيده است. دوربين هاي گردان را مي توان با استفاده از پايه هاي گوناگون بر روي ديوار، سقف و دکل نصب نمود.

دوربين زوم يک دوربين Box است که برروي آن زوم موتوردار قرار گرفته است. با استفاده از اين موتور زوم، کاربر از طريق دستگاه کنترلر توانايي زوم بر روي شي خاص را دارد، شايان ذکر است که دوربين زوم تقريباً شبيه دوربين صنعتي مي باشد با اين تفاوت که برروي اين دوربين ها لنز قرار داشته و قابليت زوم از طريق دستگاه کنترلر را دارند.

دوربين هاي ديد درشب IR مي توانند در قالب هرنوع دوربين (صنعتي، دام، گردان و…) بوده که دور لنز آنها Bullet IR قرار مي گيرد. اين دوربين ها بخاطر داشتن لنز IR در کنار اين Bulletها، در نور کم و حتي در تاريکي مطلق با پرتاب اشعه مادون قرمز مي توانند تصويري سياه و سفيد اما واضح از محيط به دست دهند.

يکي از تکنولوژي هاي جديد در صنعت سيستم هاي مداربسته دوربين چشم ماهي يا Fisheye مي باشد. اين دوربين ها بر روي سقف نصب شده و بدون نياز به چرخش، 360 درجه فضاي مقابل لنز را نمايش مي دهند، همچنين مي توانند 9 تصوير مجزا از کل اين 360 درجه را به صورت قسمت بندي شده در تصوير چيده و ضبط آنها را انجام دهند.

نوع لنز: همانطور که اشاره شد، لنز بر روي دوربين هاي صنعتي نصب مي گردد، لنزهاي متنوع براي موارد گوناگون به کار برده مي شوند، آيريس (Iris) يک ويژگي لنز است که با تغييرات نور محيطي تنظيمات نور و رنگ تصوير را انجام مي دهد و به دو گونه دستي (Manual) و اتوماتيک تقسيم مي شود. ديافراگم لنزهاي اتوآيريس داراي موتوري است که با افزايش نور مانند روز ديافراگم انها کوچکتر مي شود و نور کمتري به سنسور تصوير (Imaging Sensor) مي رسد و با کاهش نور مانند شب ديافراگم بزرگتر مي شود و نور بيشتري را به سنسور تصوير دوربين مي رساند، بدون وجود اين مکانيزم با تغييرات نور يعني افزايش ميزان نور، تصوير سفيد و با کاهش آن تصوير سياه مي شود. بنابراين در محيط هايي که تغييرات نور قابل ملاحظه است از لنزهاي اتوآيريس استفاده مي کنيم. اما لنزهاي Manual Iris لنزهايي هستند که تنظيمات ديافراگم آنها توسط دست صورت گرفته و قابل تنظيم به صورت دلخواه مي باشند. براي محلهايي که نور همواره به صورت ثابت مي باشد، براي مثال در کوره ها از لنزهاي Manual Iris استفاده مي شود تا تنظيمات نور عبوري از لنز قابل تنظيم به ميزان دلخواه باشد.

در دسته بندي ديگري، لنزها را به دو بخش متغير و ثابت تقسيم مي کنيم: لنزهاي متغير (Varifocal) لنزهايي هستند که مي توان با جابجايي فاصله کانوني، ميزان زاويه ديد لنز (ميزان زوم بر روي تصوير) را به صورت دستي تغيير داد. براي مثال يک لنز mm 12~2.8 حدوداً بين زاويه 109 تا 22 درجه متغير مي باشد. اگر شي مورد نظر از اهميت بالايي برخوردار است بايد لنز دوربين را به سمت شي اصلاحاً تله (Tele) کرده که وضوح بيشتري از تصوير داشته باشيد و اگر نظارت و کنترل کلي مد نظر مي باشد بايد لنز را Wide کنيد تا زاويه بيشتري را در تصوير مشاهده کنيد. توسط نرم افزار محاسبه عدد لنز (Lens Calculator) مي توانيد با تعريف مسافت و موضوع مورد نظر، فاصله کانوني مناسب لنز را به دست بياوريد.

نوع ديگر لنزها، لنزهاي ثابت يا Fix مي باشند که يک زاويه ثابت و مشخص را نمايش مي دهند. براي مثال زاويه يک لنز 4mm 67 درجه در راستاي افق مي باشد.

انتخاب تجهيزات کنترل و ضبط: براي مشاهده و ضبط دوربين هاي آنالوگ از دستگاه ضبط ديجيتالي DVR به صورت Stand Alone و يا کارت کپچر که به کامپيوتر متصل مي شود و براي مشاهده و ضبط دوربين هاي IP از دستگاه ضبط شبکه NVR و يا از يک سرور استفاده مي کنيم.

مشخصات يک دستگاه DVR: تعداد کانالهاي ورودي تصوير، ورودي و خروجي صدا، ورودي و خروجي آلارم، سرعت ضبط تصاوير، کيفيت ضبط در حالت Realtime (576×704 :D1 ، 288×352 :CIF)، فرمت فشرده سازي تصوير (H.264 و MJPEG)، خروجي تصوير (VGA, Main, Spot, Loop, HDMI)، ميزان فضاي ذخيره سازي، قابليت اتصال به شبکه، قابليت اتصال دوربين هاي تحت شبکه، مجهز بودن به دستگاه DVR RW داخلي، قابليت اتصال هارد eSATA

مشخصات يک دستگاه NVR يا سرور جهت مشاهده و ضبط تصاوير دوربين هاي IP: تعداد کانال هاي ورودي، مشخصات CPU، RAM، VRAM سرور، ميزان فضاي ذخيره سازي (HDD)، کيفيت ضبط و نمايش تصوير و نرم افزار مناسب …

که مي توان حجم مورد نظر را با نرم افزار IP Camera/DVR calculator  بر اساس کيفيت و تعداد فريمهاي تصاوير محاسبه کرد.

براي اتصال دوربين هاي IP به سرور و يا NVR از دستگاهي به نام سوييچ Switch استفاده مي کنيم. اين دستگاه نيز مشخصاتي دارد از قبيل: سرعت پردازش هر پورت، تعداد پورت هاي سوييچ، PoE بودن پورت هاي سوييچ (جهت انتقال برق به دوربين ها)، داشتن پورت Uplink، Manageable بودن، سرعت انتقال بسته هاي ديتا (Packet forwarding) و …

بايد به اين موضوع دقت داشت که در تجهيزات آنالوگ اتصال هر برند يا مارک دوربين به هر برند DVR امکانپذير است اما در تجهيزات تحت شبکه IP حتماً دوربين بايد با NVR و يا نرم افزاري که بر روي سرور قرار دارد همخواني داشته باشد.

اتاق کنترل يا مانيتورينگ: در طراحي اتاق مانيتورينگ تمام کابل ها را به يک هند هول در نزديکي اتاق مانيتورينگ مي رسانيم، سپس از آنجا کابل ها را به اتاق سرور برده به رک هاي مربوطه متصل مي کنيم، به اندازه 2 يا 3 متر کابل اضافه در رک قرار مي دهيم تا هنگام تعميرات رک را راحت تر جابجا کنيم. اتاق مانيتورينگ بهتر است حداقل 30 تا 40 متر مربع باشد.

در اتاق سرور بايد UPS و باتري خانه، تابلو برق، کولرگازي نيز قرار داشته باشد، بهتر است يک مانيتور 17 اينچ براي اتاق سرور قرار گيرد تا در زمان Trouble Shooting  بتوان در اتاق سرور به دستگاه ها متصل شد و با مشاهده عيب و نقص آنها در جهت رفع خطاها اقدام گردد. مي توان در اتاق سرور دو رک قرار داد، يکي براي تجهيزات شبکه و به خصوص فيبرنوري و ديگري براي تجهيزات مداربسته (DVR، Server و …)، براي اينکار بهتر است از کف کاذب استفاده کنيم تا کابل ها را از کف رک و از زير کف کاذب به کف رک بعدي برسانيم. استفاده از دو رک به دليل تعمير و نگهداري راحت تر و در آينده جهت ارتقا مي باشد. قرار گرفتن مانيتورها در اتاق مانيتورينگ بايد به صورتي باشد که با رعايت کردن فاصله مناسب از مانيتور، چرخش سر کاربر بيشتر از 45 درجه در جهت بالا و پايين و 60 درجه در جهت چپ و راست نباشد.

 

Bullet IR                    پرتاب کننده اشعه مادون قرمز

CCD (Charge Coupled Device)       يک نوع حسگر تصوير

C-Mount                    حلقه اتصال لنز به ضخامت 17.5 ميليمتر

Coaxitron                  قابليت انتقال داده از طريق کابل کواکسيال

CS-Mount                 حلقه اتصال لنز به ضخامت 12.5 ميليمتر

Detection                   آشکارسازي، رديابي، بازرسي

Fisheye                     چشم ماهي، لنزهايي که با استفاده از آنها مي توان 360 درجه زاويه مقابل لنز را مشاهده کرد.

Focal Length                         فاصله کانوني لنز که با تغيير آن، لنز برروي موضوع خاص زوم کرده و يا از آن دور مي شود.

Identification              تشخيص هويت، احراز هويت

IP Camera/DVR calculator   نرم افزار محاسبه حجم پردازش اطلاعات و فضاي هارد

Iris                             عنبيه چشم، دريچه عبوردهي نور از لنز

Lens Calculator        نرم افزار محاسبه فاصله کانوني لنز

Manageable              قابل مديريت بودن دستگاه

Monitoring                 نظارت

Packet forwarding    سرعت ارسال بسته هاي داده

Packet per Second   هر بسته در ثانيه

Pan    چرخش افقي

PoE (Power over Ethernet)  انتقال برق از طريق ارتباطات شبکه (کابل شبکه و سوييچ)

Recognition               بازشناسي، تشخيص

Tele                           دور، پيشوند به معناي دور، اصطلاحي در لنز براي زوم بيشتر برروي موضوع موردنظر. با تله کردن عمق بيشتري از تصوير را خواهيم داشت، در حالي که با وايد کردن پهناي بيشتري از تصوير.

Tilt                             چرخش عمودي

Trouble shooting       رفع اشکال، رفع گير

Up-Link                     پورت ارتباطي اصلي دستگاه سوييچ براي انتقال حجم زياد اطلاعات

Varifocal                    فاصله کانوني قابل تغيير

VRAM                       Graphic RAM

Wide    وسيع، فراخ، پهناي تصوير زياد. با تله کردن عمق بيشتري از تصوير را خواهيم داشت، در حالي که با وايد کردن پهناي بيشتري از تصوير.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *