بازدید 79
0

تکنولوژی و نوآوری

 

اخیرا تکنولوژی پوشیدنی هوشمند به صورت قابل توجهی به عنوان یک دارایی مثبتی برای صنعت آتش نشانی محسوب می شود و نقش مهمی در پیشرفت های مربوط به امنیت آتش نشانان دارند. شرکت ها با سرمایه گذاری در طراحی و توسعه محصولات ابداعی، می توانند تضمین کنند که محصولات جدید و بهبود یافته خود را به خط مقدم اطفای حریق می برند.
با وجود دستگاه های مکان یاب، سیستم های نظارت همزمان و پهپادها که در بسیاری از نیروهای عملیاتی مورد استفاده هستند، صنعت آتش نشانی نیز با تکنولوژی های پیشرفته بیگانه نیست. این تکنولوژی ها تفاوت چشمگیری در نحوه عملیات آتش نشانان بازی کرده اند و نقش مهمی در نجات انسان ها بازی می کنند اما در این میان تکنولوژی محصولات قابل پوشیدن با شتاب بالایی در حال توسعه است که واقعا نحوه عملکرد نیروها را تغییر می دهد.
تکنولوژی پوشیدنی طبق تعریف یک لباس است که کامپیوتر یا تکنولوژی های پیشرفته را با کارکردها یا ویژگی های عملی به کار می گیرد. در علوم کامپیوتر، به عنوان محاسبه Ubiquitous شناخته می شود و به این معنا است که محاسبه می تواند با استفاده از هر دستگاهی، در هر موقعیت یا فرمتی ظاهر شود.
تکنولوژی پوشیدنی با سریع تر، کوچک تر و کارآمدتر شدن، به سرعت بخشی از زندگی روزمره افراد – در هر دوی بازارهای صنعتی و مصرفی – شده است. دیگر تکنولوژی در ساعت ها و ترکرهای تناسب اندام محدود نمی شود، چراکه کاربردهای مهمی در محیط صنعتی، از جمله آتش پیدا کرده است که به شدت نحوه عملکرد افراد را بهبود می بخشد و حتی به آنها برای نجات زندگی ها کمک کرده است.

 

 

تکنولوژی پوشیدنی ابتدایی
دوربین های تصویربرداری گرمایی (TIC ها) شاید یکی از موفق ترین مثال های این مورد باشد که تکنولوژی چه طور می تواند توسط صنعت آتش نشانی برای کمک به آنها در انجام هرچه کارآمدتر وظایفشان پذیرفته شود. TIC ها آتش نشانان اعزام شده را قادر می سازند تصور بزرگ تر و واضح تری از هر رویداد بسازند، آگاهی از موقعیت را بهبود بخشند و به عنوان بهترین راه حل برای مقابله با آتش و شناسایی هر فردی که ممکن است در خطر باشد در سریع ترین حالت ممکن، تعریف شوند. برای آتش نشانانی که قرار است وارد محیط پر نوسانی از یک جهنم شوند، TIC ها می توانند به شناسایی مناطق خنک تر کمک کرده و به اجتناب از مناطق داغ با بالاترین ریسک که آتش می تواند باعث ریختن سقف یا کف اتاق شود، کمک کنند.
برخی از مثال های ابتدایی تکنولوژی پوشیدنی به شکل دوربین های تصویر برداری گرمایی (TIC ها) پرتابل سوار شده روی سر درآمدند که در دهه 1990 به آتش نشانی معرفی شد. متاسفانه از آنجا که بسیار سنگین بودند و استفاده از آنها سخت و طاقت فرسا بود، کاربرد آنها محدود بود. در حقیقت TIC ها در کل شروع کندی در صنعت آتش نشانی داشتند. وزن سنگین تجهیزات به همراه هزینه های بالا و نبود تجربه در نحوه به کارگیری این تکنولوژی در روزهای ابتدایی، اغلب باعث می شد در قفسه ها بلااستفاده باقی بمانند.
امروزه داستان متفاوت است. تولید کنندگان نیاز به آموزش و کمک به مشتریان خود در درک مزایای واقعی تکنولوژی و نحوه استفاده آن را درک کرده اند که این به آرامی به رشد محبوبیت TIC ها کمک کرد. از آن زمان، سرمایه گذاری های چشمگیر به تولیدکنندگان کمک کرده است تکنولوژی مقرون به صرفه تر با کاربرد آسان تری ارائه کنند تا TIC هایی که امروزه به صورت گسترده توسط آتش نشانان مورد استفاده قرار می گیرند، نه تنها برای پیدا کردن آتش ها بلکه برای کارهای بسیار بیشتری، از جمله نظارت بر همرفت و مشخص کردن این که آتش به چه سرعتی حرکت می کند و پیدا کردن قربانی ها، مورد استفاده قرار گیرند.
در سال های اخیر، تکنولوژی رباتیک با تجهیزات TIC ترکیب شده است تا آتش نشانان را قادر سازد قرارگیری انسان در معرض خطرات همراه با شعله ها را کاهش دهند و نشان دهند که تکنولوژی چه طور می تواند برای محافظت از تیم های نجات در جایی که امکان پذیر است مورد استفاده قرار گیرد. اما، وقتی آتش نشانان نیاز به ورود به محیط خطرناک داشته باشند، TIC ها می توانند ابزاری ضروری باشند.
شیوه فعلی استفاده از TIC ها، با وجود محبوبیتش، همچنان بسیاری از آتش نشانان را در انجام کارشان بی خبر نگه می دارد. بیشتر اوقاتی که آتش نشانان وارد صحنه می شوند، یکی از اعضای تیم از دوربین تصویر برداری گرمایی دستی برای مسیریابی در صحنه، ارزیابی محیط و اجرای جستجو و نجات استفاده می کند. این آتش نشان همزمان درباره هر چیزی که از طریق دوربین تصویر برداری گرمایی می بیند به همکارانش که در تاریکی مشغول کار هستند، اطلاعات می دهد و بنابراین به عنوان چشم آنها و هدایتگر ایمن آنها عمل می کند. این خوبست زیرا سایر آتش نشانان را قادر می سازد از دست هایشان استفاده کنند اما به بهای کار در تاریکی.

 

تصویر: Scott Sight با ماسک های آتش نشانان یکپارچه می شود و دیدشان را در تاریکی به آنها برمی گرداند.

 

اگر هر آتش نشانی بتواند به وضوح در هر وضعیتی ببیند چه؟
در سال های اخیر، بین خدمات آتش نشانی و نجات و تولید کنندگان مرکز ابداعات صنعتی همکاری های خوبی صورت گرفته است. خدمات آتش نشانی و نجات در شناسایی نیازهای خود و همکاری با تیم سازندگان برای کنار هم آوردن ویژگی ها و تقاضاهای معنادار، فعال تر شده اند. با داشتن اطمینان به افزایش استفاده از TIC ها و پایین آمدن قیمت تکنولوژی، آتش نشانان شروع به پرسیدن این سوال کرده اند که آیا این تکنولوژی می تواند دسترس پذیرتر و کاربرد آن ساده تر شود.
Scott Safety بررسی این سوال را از طریق ابتکار «آتش نشانان آینده» خود آغاز کرد که گروهی از متخصصان آتش نشانی را با تمرکز صرف بر تحت کنترل درآوردن آخرین تکنولوژی برای منفعت رساندن به آتش نشانان گرد هم می آورد. سوال نهایی این بود: «آیا تصویر برداری گرمایی می تواند درون ماسک دستگاه تنفسی فشرده (SCBA) یکپارچه شود تا هر آتش نشانی بتواند در هر وضعیتی به وضوح ببیند؟»
این چالش در انتهای 2014 به گروه آتش نشان آینده Scott Safety ارائه شد و تیم با بینش ایجاد محصولی که قابل اتکا، ابتکاری، با دوام باشد و اطلاعات وضعیتی قابل اقدام همزمان به مشتریان بدهد، شروع به کار کرد. نتیجه این تمرکز Scott Sight بود – یک سیستم هوشمند تصویر برداری گرمایی پیشرفته درون ماسک بدون دخالت دست.
با یکپارچه سازی سیستم هوشمند تصویربرداری گرمایی درون ماسک ها، آتش نشانان دید خود را پس می گیرند و تصویر واضح و آشکاری از محیط اطراف خود به صورت همزمان دریافت می کنند. این به علاوه استفاده از دست هایشان را نیز به آنها باز می گرداند و به آنها اجازه می دهد به صورت ایمن در صحنه حرکت کرده و به فرایند نجات سرعت بخشند، بنابراین قابلیت حرکت و ایمنی آنها را به شدت افزایش می دهند.

 

تصویر:‌ بهبود آگاهی محیطی با تکنولوژی تصویر برداری گرمایی

 

آماده سازی صحنه برای ابداعات آینده
این تکنولوژی پوشیدنی مثال خوبی از چیزی است که می تواند در زمانی به دست آید که خدمات آتش نشانی و نجات و تولیدکنندگان همکاری نزدیکی با هم داشته باشند. رابطه شراکتی تضمین می کند که هر توسعه تکنولوژی می تواند تحت اختیار درآید تا آتش نشانان را ایمن تر و کارآمدتر سازد.
تکنولوژی پوشیدنی با چنان سرعتی رشد می کند که غیر ممکن است پیش بینی کنیم در آینده به کجا می رسد اما مختصصان بازار هوشمند CCS Insight پیش بینی می کنند که در 2020، 411 میلیون دستگاه پوشیدنی هوشمند به ارزش شوکه کننده 34 میلیارد دلار به فروش خواهند رفت. احتمال دارد که این تنها آغاز کار باشد: در آینده headgear می تواند به صورت بالقوه ای میزان زیادی از تکنولوژی های دستی سنتی را یکپارچه سازد و به متخصصان ایمنی کمک کند تا کار خود را به صورت کارآمدتری انجام دهند.

 

تصویر: ترکیب Scott Sight و AV300HT Face Piece برای ارائه سیستم هوشمند گرمایی درون ماسک پیشرفته

 

دید گرمایی بدون دخالت دست
Scott Sight سبک و قدرتمند است. تنها 240 گرم وزن دارد و رزولوشن 160×120 در 9 فریم بر ثانیه را از طریق لنز نامحدود فراهم می کند تا تضمین کند آتش نشان تصویر واضحی بدون خستگی چشم ببیند. دید قابل تنظیم، گزینه های رابط کاربری و تنظیمات دما و نقاط داغ Scott Sight به این معنی است که طبق نیازهای هر فرد قابل تنظیم است. Scott Sight برای محافظت در برابر تغییر وضعیت نور دارای نور خودکار است.
Scott Sight با AV 3000HT Face Piece نیز سازگار است؛ یک ماسک با فشار مثبت با عملکرد بالا که با استفاده از مواد ابتکاری تولید شده که برای ارائه دوام گرمایی بهبود یافته طراحی شده و امنیت فرد را بهبود بخشیده اند.

منبع:‌ www.scottsafety.com

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *