بازدید 223
0

خطر کفش آتشنشانی و تهدیدات آن برای یک آتشنشان چیست ؟

چرا یک آتشنشان باید بیشتر مراقب کفش هایش باشد؟

خطر کفش آتشنشانی برای یک آتشنشان

آتشنشانی شغلی پر خطر است و با توجه به رویارویی با حوادث مختلف مثل حریق، سیل، طوفان، تصادفات و غیره، خطرات مختلفی آتشنشان ها را تهدید می کند. در کنار گرمازدگی، سوختگی، استرس های روحی، تهدیدات دیگری وجود دارند که به چشم نمی آید. یکی از آنها نشستن مواد سمی برروی لباس ها در طی عملیات و بعد از آن است.

آتش ترکیبی از مواد سمی ، آلرژی زا و سرطان زا به شکل گرد و غبار، فیبر، دود، فوم، گاز و بخار تولید می کند که خطر سرطان و بیماری های ریه را افزایش می دهد. به همین دلیل مرحله تمیزکاری کفش آتشنشان طی عملیات اطفا حریق و بعد از آن که باعث کاهش این خطرات می شود، بسیار حائز اهمیت است.

یکی از پوشش هایی که کمتر به آن توجه می شود، خطر کفش آتشنشانی است!

مواد خطرناک زیادی مثل هیدروکربن ها، ترکیبات بودار پلی نوکلیر، فلزاتی همچون کادمیوم و کرومیوم، اسیدها و دوده ها برروی کفش می نشینند و به لایه های داخلی آن نفوذ کرده و به بدن می رسند. همچنین این ذرات و دیگر مواد ناشی از حریق می توانند باعث کاهش مقاومت کفش ها در برابر شعله و عبور برق شوند.

بنابراین آتشنشان ها بایستی مراقب کفش هایشان باشند و آنها را کامل و اصولی تمیز کنند تا ریسک بلند مدت خطرات ناشی از مواد خطرناک را کاهش دهند. همچنین هرکسی که این کفش ها را تمیز می کند یا به آن دست می زند یا آن را حمل می کند، باید از دستکش و لباس مخصوص استفاده کند تا مواد سمی به بدن خودش راه نیابد.

حتی الامکان بعد از هر عملیاتی که در معرض دود، خون، مایعات بدن، مواد خطرناک و مایعات شیمیایی قرار می گیرند، کفش ها باید تمیز شوند و تا زمانیکه کفش تمیز و سم زدایی نشده مجددا از آن استفاده نکنند.

مواد خطرناک زیادی مثل هیدروکربن ها، ترکیبات بودار پلی نوکلیر، فلزاتی همچون کادمیوم و کرومیوم، اسیدها و دوده ها برروی کفش می نشینند و به لایه های داخلی آن نفوذ کرده و به بدن می رسند

مواد خطرناک زیادی مثل هیدروکربن ها، ترکیبات بودار پلی نوکلیر، فلزاتی همچون کادمیوم و کرومیوم، اسیدها و دوده ها برروی کفش می نشینند و به لایه های داخلی آن نفوذ کرده و به بدن می رسند

چگونه کفش ها را تمیز کنیم؟

بایدها:

  • هنگام شسشتشوی کفش آتشنشان در سینک مخصوص با آب گرم و فرچه مرطوب کفش، از دستکش حفاظتی مخصوص استفاده کنید و از خراش انداختن برروی آن که باعث کاهش مقاومت آن می شود جلوگیری کنید.
  • از مایع شوینده ملایم و آب با دمای کمتر از 43 درجه سلسیوس استفاده کنید.
  • از اسپری گندزدا با نرخ سمیت EPA4 که الکل، سفیدکننده یا مواد شیمیایی سمی دیگر ندارد، استفاده کنید.
  • کفی های کفش را در آورید و آن را در ماشین با آب سرد و دور پایین بشوئید.
  • کفش ها را در معرض هوا برروی یک طبقه قفسه قرار دهید تا بهتر و سریعتر خشک شوند.
  • کفش ها را جدا از لباس ها و وسایل دیگر بشورید.

نبایدها:

  • از واکس چرم یا واکس هایی که حاوی چربی هستند، استفاده نکنید.
  • از مواد شوینده سفیدکننده یا کلردار حتی ذره ای استفاده نکنید که درجه محافظت کفش آتشنشان را کاهش می دهد.
  • کفش آتشنشان ها را در معرض نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید، نور فلورسنت، خشک کننده و یا در دستگاه خشک کن، جلوی پنجره باز، اجاق داغ یا رادیاتور ها خشک نکنید.
  • از دستگاه های شوینده و شلنگ های پرقدرت با فشار زیاد استفاده نکنید، زیرا ممکنست به کفش آسیب بزند.

در آخر لازم است بدانیم، با وجودیکه هیچ چیز نمی تواند 100% تضمین کند که مواد سمی کاملا از روی کفش زدوده شده اند، اما رعایت موارد فوق و شسشتشوی به موقع و مداوم آنها می تواند تا درصد بالایی از خطر کفش آتشنشانی بکاهد و آتشنشان هایی که حافظ جان ما هستند، محافظت کند.

منبع: haix

 

در سایت ایران آلارم و پیج اینستاگرام ایران آلارم آخرین اخبار، تکنولوژیها و محصولات جدید صنعت تجهیزات ایمنی و حفاظتی را دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *