بازدید 194
0

سنسورهای هوایی جدید قابلیت های پیشرفته ای ارائه می کنند

آنها ابتدا در 2006 و 2009 توسط ارتش آمریکا به منظور دفع تهدیدهای دستگاه های انفجاری ابداعی یا IED ها به عراق و افغانستان فرستاده شدند.
از آن زمان، به لطف پیشرفت ها در تکنولوژی تولید انبوه تجاری، سیستم های تصویر سازی حرکت منطقه گسترده (WAMI) کوچک تر، سبک تر و کم مصرف تر شده اند. این روند به علاوه قابلیت WAMI را برای مشتریان بین المللی – و نه تنها برای ماموریت های دفاعی و امنیت ملی – تسریع کرده است.
سنسورهای WAMI به علاوه می توانند به عنوان ابزارهای قدرتمندی برای آتش نشانان و تیم های نجات عمل کنند. این سیستم ها شامل چند دوربین ویدئویی می شوند که در زمانی نزدیک به زمان واقعی تصویربرداری می کنند و منطقه گسترده ای از زمین را – به قطر کیلومترها – همزمان با کشف و ردگیری صدها نفر، وسیله، چهره و پدیده ضبط می کنند.
در این زمینه، سنسورهای WAMI نصب شده روی هواپیما (با سرنشین و بدون سرنشین) یا بالن ها می توانند به مدیریت عملیات واکنش به حوادث پیچیده کمک کنند، تیم های جستجو را به قایق های گم شده در دریا یا افراد گم شده در طبیعت هدایت کنند و به مبارزه با آتش سوزی در طبیعت کمک کنند.

 

تصویر:‌ سنسور Kestrel KS-200 WAMI برای بالون

 

پاسخ به حادثه
در اواخر آگوست 2005، چیزی که به عنوان طوفان حاره ای در باهاماس شروع شد به سرعت به طوفان کاترینا تبدیل شد که ساحل خلیج ایالات متحده را درنوردید. طوفان – مرگ بارترین مورد در 77 سال اخیر کشور – میزان برآورد شده 1833 نفر را کشت و بیش از یک میلیون بی خانمان در سراسر ایالات های لوییزیانا، می سی سی پی و آلاباما بر جای گذاشت.
پل ها خراب شدند، جاده ها را سیل برداشت، خانه ها خراب شدند و سرویس تلفن به شدت مختل شد. مردم در تمام این ناحیه گیر افتاده بودند. در نیو اورلئان، جایی که کاترینا بیش از نیمی از قربانیان خود را در آنجا داشت، سيل بندها و گوره ها شکست خوردند و 80 درصد شهر به زیر آب فرو رفت. در برخی مناطق، مردم باید تا سقف خانه بالا می رفتند تا در امان بمانند.
مقامات فدرال و کشوری برای بررسی خرابی و هدایت تیم های نجات در عملیات، به تصاویر گرفته شده از ماهواره ها و هواپیماها اتکا داشتند. حتی یک هواپیمای جاسوسی U-2 برای پرواز در ارتفاع کم به کار گرفته شد. اما همین بود. هیچ راه حل منطقه گسترده همزمانی برای کاترینا وجود نداشت (تکنولوژی در آن زمان هنوز در مرحله آزمایش بود) – و نه برای طوفان سندی که هفت سال بعد شمال شرق را درنوردید.
اما سیستم های WAMI، بالغ و در دسترس هر دوی مردم ایالات متحده و سازمان های بین المللی، آماده پر کردن این شکاف نظارتی هستند. در حقیقت، یک سنسور WAMI نصب شده روی هواپیما، هلیکوپتر، پهباد، یا اگر هوا اجازه دهد روی یک بالون بزرگ، می تواند منطقه ای به گستردگی یک شهر را در زمانی نزدیک به زمان واقعی تصویر برداری کند. با وجود چنین سیستمی، اپراتورها می توانند حرکت افراد و وسایل نقلیه را برای تجزیه و تحلیل های بعدی، در طول ساعت ها، روزها و حتی هفته ها، کشف، ردیابی و ثبت کنند.

 

تصویر: سنسور Simera WAMI روی یک بالون

سنسورهای WAMI در مناطق نظامی برای کشف تهدیدات به کار گرفته می شود. سیستم به اپراتورها اجازه می دهد با باز کردن ویندوزهای ویدئویی به روی آنها یا کشاندن یک watchbox در اطرافشان روی مناطق کلیدی مشخصی در میدان دید گسترده تمرکز کنند. این watchbox ها سپس به عنوان یک سیم ضامن عمل می کنند و اگر حرکتی کشف شود، هشدار خودکاری به اپراتور می فرستند.
این تکنولوژی می تواند پیش از طوفان، گردباد یا سایر رویدادهای خطرناک مورد استفاده مسئولین شهر قرار گیرد. یک سیستم WAMI می تواند برای مثال، توسط شهرداری مورد استفاده قرار گیرد تا برنامه های تخلیه با پرواز بر فراز جاده ها و پل ها، ثبت الگوهای ترافیک و شناسایی تنگناهای بالقوه مدرن شود.
به همین ترتیب، سنسورهای WAMI به دنبال یک فاجعه طبیعی یا انسانی موثر خواهند بود. سیستم می تواند پیشرفت سیل را پیگیری کند، بر شکاف های بزرگ در سطح زمین در صورت زلزله نظارت داشته باشد و وضعیت جاده ها و پل های ورودی و خروجی مناطق تحت تاثیر را در زمانی نزدیک به زمان واقعی بررسی کند تا تلاش های نجات، کمک رسانی و برپایی اسکان موقت را هماهنگ کند.
آیا خانواده ای روی سقف و در محاصره سیل وجود دارد؟ خودرویی وجود دارد که از اتوبان خارج شده باشد؟ یک سیستم WAMI می تواند به هدایت تیم های نجات به سمت این افراد کمک کند. به علاوه می تواند همراه با دوربین های با وضوح بالا و دید محدود عمل کند و به آنها علامت دهد که به دنبال سایر بازماندگان بالقوه باشند. انجام این کار به مقامات اجازه می دهد اعزام نیروهای نظامی و زمان در هر منطقه مشخص را کم کنند.
سرانجام، از آنجا که یک سنسور WAMI می تواند به صورت همزمان چند منطقه گسترده را در میدان دید گسترده تر خود ببیند، سیستم اپراتور را قادر می سازد مناطقی را که به بدترین شکل صدمه دیده اند اولویت بندی کند – چیزی که یک دوربین استاندارد که یک منطقه محدود را می بینید قادر به انجام آن نیست.

 

تصویر: سنسور Simera WAMI آویزان از یک بالون بزرگ

مبارزه با آتش سوزی در طبیعت
در کنار پاسخگویی به حوادث، حوزه ماموریت دیگری که سنسورهای WAMI در آن ارزشمند هستند مبارزه با آتش سوزی در طبیعت است. که در طول زمان به طرز فزاینده ای خطرناک تر می شود. در حقیقت، سال قبل، با 68,000 آتش سوزی در طبیعت در 10.1 میلیون اکر یک سال سوزان برای ایالات متحده بود. اما چشمگیرتر از حوزه خرابی این بود که با آتش سوزی های به نسبت کمتری انجام شد. برای مثال در 2006، 96,000 آتش برای سوزاندن 9.8 میلیون اکر کافی بود.
مرکز آتش نشانی ملی این افزایش آتش سوزی های بزرگ سریع تر و جدیدتر را به گرم شدن آب و هوای جهانی – در میان سایر دلایل – و برآوردهای خدمات جنگل داری ایالات متحده نسبت می دهد که آتش ها در دهه های آینده به خاطر موج های گرمای پایدارتر و متناوب تر، قدرتمندتر نیز خواهند شد. بنابراین آتش نشانان نیاز به راهی دارند تا آتش ها را سریع تر شناسایی و متوقف کنند.
در کالیفرنیا که از شش سال خشکسالی رنج می برد و در تعداد آتش سوزی ها پس از تگزاس در ایالات متحده دوم است، سازمان های محافظت در برابر آتش محلی، هواپیمای هدف یابی – هواپیماهای OV-10A و هلیکوپترهای AH-1 با تغییر کاربری – در 22 پایگاه در سراسر ایالت مستقر کرده اند که اجازه زمان پاسخگویی زیر 20 دقیقه را به اکثر تماس های اضطراری می دهد.
در این بین، خدمات جنگل داری ایالات متحده استفاده از پهبادها را برای پرواز در شب در زمانی که هواپیماهای آتش نشان دارای سرنشین قادر به فعالیت نیستند، بررسی می کنند. امید این است که پهبادها راه های جدیدی برای کشف، ارزیابی و اولویت بندی آتش ها ارائه کنند؛ بر رفتار آتش، نمره و جهت پراکندگی نظارت کنند و ارزیابی های پس از حریق را انجام دهند.
اما این امر هنوز مساله سنسورها را بر جای می گذارد. ماهواره ها نمی توانند نظارت همزمان را ارائه کنند، در حالی که سنسورهای مادون قرمز، با نور پایین و ابر طیفی (برای کشف گازهای آتش سوزی زیست توده) به کار گرفته شده روی هواپیماهای هدف یاب میدان دید محدودی دارند و نیازمند چند تیم نظامی است که می تواند گران و زمان بر باشد. به همین دلیل افراد آغاز به بررسی WAMI کرده اند.
WAMI قابلیت های کشف آتش موجود را به شیوه های متعددی تکمیل می کند. برای مثال توانایی آن برای تصویر برداری از یک منطقه به اندازه یک شهر و در نظر داشتن بیش از چند منطقه به صورت همزمان راه حل نظارتی جامعی برای حتی دوردست ترین بیابان ها فراهم می کند. اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد، WAMI علاوه بر آن می تواند تاثیر تلاش های دارای تاخیر را دنبال کند. و با ثبت تمام چیزهایی که تصویربرداری می کند، جنگل بانان، متخصصان محیط زیست و سایر کاربران نهایی را قادر می سازد منشا و تغییر آتش را مستندسازی کنند که بینش های حیاتی برای آینده به دست می دهد.
گرچه بسیاری از سیستم های WAMI قابل صدور فعلی تنها دوربین های الکترو نوری را به کار می گیرند، سایرین علاوه بر این دوربین های مادون قرمز دارند یا در فرایند به کارگیری آنها هستند. این سیستم های WAMI مدل دوم می توانند – علاوه بر دود و آتش سوزی فضای باز – نقاط داغ را پیش از آتش گرفتن کشف کنند، تهدیدهای بالقوه را ردیابی کنند و آتش نشانان روی زمین را سالم نگه دارند

 

 

تصویر: محافظ سنسور Redkite WAMI روی یک Cessna

جستجو و نجات
سرانجام، جستجو و نجات
برای بیشتر دوربین ها، این یک چالش است که بین شاخ و برگ نفوذ کنند تا برای مثال کسانی را که در جنگل گم شده اند پیدا کنند. به همین ترتیب، کارایی مادون قرمز در زمان پیدا کردن کسی که در آب شناور است، محدود است زیرا بیشتر دمای بدن زیر سطح آب خواهد بود. با این حال، سیستم های WAMI می توانند راهی برای قایق های درون دریا یا افراد در فضای باز پیدا کنند – با پوشش مناطق گسترده در مدت زمان کوتاهی که زمان می تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.
سنسورهای WAMI، از زمانی که اولین مورد در 2006 در عراق و افغانستان به کار گرفته شد، اثبات کرده اند که جان نیروهای امریکایی را با کشف کمینگاه های دشمن در زمان واقعی و دفع شبکه IED ها با ردیابی حرکات از طریق تصاویر ثبت شده نجات داده اند. همین تکنولوژی در دستان آتش نشانان و تیم های پاسخگویی به حوادث می تواند به همین ترتیب جان های بسیاری را در سراسر دنیا نجات دهد. تنها باید آنها را در جعبه ابزار مردم به کار گرفت.

حهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک www.logostech.net مراجعه کنید

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *