بازدید 423
0

سیستم مدیریت یکپارچه IMS

 

سیستم مدیریت یکپارچه را IMS گویند که مخفف Integrated Management System می باشد. همواره مدیران، صاحبان صنایع، کارشناسان HSE، کارفرمایان به‌جستجو در زمینه گواهینامه IMS می پردازند. زمانیکه ‌مجموعه ای سه سیستم مدیریتی کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت را به‌طور همزمان و یکپارچه اجرایی نماید، می گوییم سیسیتم مدیریت یکپارچه را در سازمان خود استقرار داده است.
به‌بیان دیگر سیستم مدیریت یکپارچهIMS،‌ تلفیق سه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 ، سیستم مدیریت زیست محیطیISO14001 و استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی (حرفه ایOHSAS 18001 ) می باشد.
گواهینامه IMS در واقع یک اصطلاح‌ است و در حقیقت گواهینامه ای تحت عنوان گواهینامه IMS وجود ندارد. بلکه ‌تنها اصطلاحا برای ‌اعلام برخورداری از سه سیستم ISO 9001 ، ISO14001 ، OHSAS 18001 عنوان می شود.
وجود سیستم مدیریت یکپارچهIMS برای‌ مدیران مجموعه بسیار لازم و مشهود‍‌ است، امکانی فراهم می کنندکه ‌سه سیستم فوق را همزمان و به‌ موازات هم پیاده سازی کنند. سیستم های مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای تشابهات زیادی در بخش های مختلف دارند و همپوشانی شان در بخش های مختلف امکان تلفیقشان را برای ما فراهم می کند.

 

 

ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه
ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه شرایط زیر را فراهم می آورد:
• وجود سیستم مدیریت یکپارچه تصویر روشنی از تعهد مدیریت و سازمان را برای جامعه ایجاد می کند و نشان می دهد سازمان فوق به‌ سیستم‌های مدیریتی کیفیت ایزو9001، زیست محیطی ایزو14001، ایمنی و بهداشت OHSAS18001 اهمیت می دهد.
• سیستم مدیریت یکپارچه IMS وضعیت عملکرد سازمان را بهبود می بخشد و کمک می کند در کنار پیاده سازی سیستم مدیریتی برای ارتقای سطح کیفی سازمان، موارد مربوط به ‌ایمنی و بهداشت، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و رعایت اصول زیست محیطی محیط زیست را اجرایی کنند. ازین طریق رضایت هرچه بیشتر مشتریان را کسب و در راستای بهبود وضعیت سیستم عمل کند.
• پیاده سازی IMS سبب کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در‌ زمان می شود.
• سیستم مدیریت یکپارچه IMS هنگام ممیزی‌ها چه داخلی و چه خارجی امکان مشاهده عدم انطباق‌ها بصورت یکجا را فراهم می سازد.
• زمانیکه ‌الزامات IMS راپیاده سازی می کنیم می توانیم با دید وسیعتری خط مشی‌ها و راهبردها را تعریف کرده و مانع سردرگمی شویم.
• IMS حجم مستندات راکاهش می دهد. در نتیجه اجرایی کردن و حفظ یک سیستم مدیریتی یکپارچه را آسان می کند.
• الزامات آی ام اس سبب افزایش یکپارچگی در امور و اثربخشی می شود. عدم انطباق ها را با هزینه و زمان کمتری کشف و رفع می کنید .

اجرایی کردن و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS
گام نخست در‌پیاده سازی اجرایی کردن یا استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS تدوین خط مشی‌هاو اهداف در زمینه امورکیفی، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت‌ است. آموزش کارکنان و برقراری ایجاد انگیزه برای ‌اجرایی کردن سسیستم مدیریت یکپارچه IMS گام بعدی‌ است. در نهایت به‌ کمک سسیستم مدیریت یکپارچه IMS مستندات موجود در ‌سازمان را مدیریت، یکپارچه و بهینه می سازیم تا بتوانیم الزامات مربوط به ایمنی بهداشت و زیست محیطی را اجرایی کنیم.
مراجع صدور گواهینامه IMS در ایران حدود 400 – 300 مرجع هستند. مراجع صدور گواهینامه CB نامیده می شوند.CB ها خود زیر نظر مراجع بالا دست تحت عنوان AB ها فعالیت می کنند. هرکدام از آنها از سطوح اعتباری و سطح سخت‌گیری و قیمت‌های متفاوتی برخوردارند . AB ها دولتی یا خصوصی هستند. شاخصی به‌نام IAF وجود دارد. انجمن بین المللی و جهانی‌است که AB ها را اعتبار سنجی می کنند.AB ای که IAF ای‌است از سطح اعتباری بالاتری برخوردار است.
برای ‌دریافت گواهینامه IMS در‌گام اول باید ببینید هدف شما از دریافت گواهینامه چیست؟ آیا آن‌ را برای ارایه به ‌سازمان یا مناقضات می خواهید؟ در ادامه باید با توجه به‌هدف، بودجه و زمان خود مرجع صدور گواهینامه را انتخاب و سپس اقدام نمایید. لازمه انتخاب صحیح داشتن اطلاعات و دانش کافی در این زمینه ‌است تا بتوان بهترین تصمیم را اتخاد کرد و ازین طریق در راستای ارتقاء سیستم و مجموعه خود گام برداشت.

منبع:‌systemkaran.org

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *