بازدید 104
0

شیشه محافظ در برابر آتش

 

امنیت در برابر آتش به طرز قابل درکی یک نگرانی اولیه برای طراحان محیط ساخت و ساز امروز است و شیشه سازی می تواند نقشی حیاتی در دسترسی به این مطلب بازی کند. در این مقاله درباره شیشه محافظ در برابر آتش در بازار امروز و نحوه تعیین مشخصات آن در ساختمان ها و مقررات حاکم بر آن صحبت می کنیم.
شیشه به لطف توانایی آن در ارائه مانعی در برابر عناصر و صدای ناخواسته در عین اجازه دادن به نور برای ورود به فضاهای داخلی، یکی از محبوب ترین مصالح در محیط ساخت و ساز مدرن شده است.
امنیت در برابر آتش نیز به در سال های اخیر به سرعت رشد داشته است. از 1981، تلفات در نتیجه آتش سوزی ساختمان از 967 در 1981 به 265 در 2015 یعنی حدود 20 درصد در سال کاهش داشته است. بیشتر آن به لطف ابداعات در تکنولوژی، آگاهی بیشتر نسبت به ریسک ها و مقررات حاکم بر طراحی ساختمان است. صنعت شیشه سازی با افزایش سرمایه گذاری خود در تحقیق و توسعه برای شیشه های مقاوم در برابر آتش و ارائه انتخاب گسترده تری از محصولات با مزایای بیشتر، به چالش پاسخ داده است.

درک مقررات
استاندارد مقررات ساختمان، به خصوص راهنمایی در سند تایید شده B (ADB) مبنای سطوح مقاومت مورد نیاز در برابر آتش متفاوت را در شیشه جای گرفته در مناطق متفاوت در یک ساختمان طرح ریزی می کند.
هدف این نیازمندی ها تضمین آن است که آتش در اتاق یا خاستگاه آتش حفظ شود و گسترش دود و آتش با فضابندی مقاوم در برابر آتش محدود شود. این تضمین می کند که یکپارچگی ساختاری ساختمان برای دوره ای منطقی در عین ارائه زمان کافی به ساکنین و کارکنان اضطراری برای تخلیه ایمن، حفظ شود.
یک بخش کلیدی مقررات آن است که تیغه های جداکننده فضاها در یک ساختمان باید به زمان های مشخصی از مقاومت در برابر آتش دست یابند که به این معنی است که عملکرد مقاوم در برابر آتش هر شیشه مورد استفاده در چنین دیوارهایی حیاتی است.

 

تصویر: شیشه مقاوم در برابر آتش در 1 Aylesbury Street

 

یک تمرکز زیبایی شناختی
قرار دادن تمرکز بر امنیت به این معنی نیست که طراحان باید در رابطه با زیبایی شناختی یا بهره وری انرژی خساست به خرج دهند. شیشه مقاوم در برابر آتش مدرن به میزان شگفت آوری تطبیق پذیر است و به میزان زیادی نیاز به مصالحه در این حوزه ها را حذف کرده است.
از لحاظ تاریخی، شیشه دارای شبکه سیمی، به خاطر توانایی آن برای تطبیق با نیازمندی های امنیت آتش به صورت برجسته ای به عنوان شیشه مقاوم در برابر آتش مورد استفاده قرار می گرفت. گرچه این شیشه هنوز کاربردی است، اما می تواند آزادی عمل را برای طراحان و معماران محدود کند.
امروزه شیشه مقاوم در برابر آتش تقریبا به صورت کامل شفاف است. این یعنی یک پرده شیشه از سقف تا زمین می تواند به صورت موثر همان کارکردی را داشته باشد که یک دیوار آجری دارد، چیزی که تاثیر چشمگیری بر زیبایی ساختمان دارد.
این با استفاده از میان لایه های متورم شونده امکان پذیر شده است که یکپارچگی و عایق بندی بیشتری را ارائه می کنند. لایه های متورم شونده وقتی گرم می شوند، کدر شده و گسترش می یابند تا مانعی را در برابر گازها و شعله های داغ ایجاد کنند و عایقی در برابر گرمای آتش ایجاد کنند. برای شیشه مقاوم در برابر آتش امکان پذیر است که بسته به ویژگی ها و طراحی سیستم، محافظت کاملی در برابر انتقال حرارتی تا حدود سه ساعت فراهم کند.
مثال خوبی از این مورد Pilkington Pyrostop®، یک شیشه لمینیت چند لایه ای است که شامل میان لایه های متورم شونده قرار گرفته در بین لایه های شیشه می شود که به محض قرار گیری در معرض آتش، در برابر شعله ها و عبور گرما بسیار مقاوم است.

 

تصویر: Pilkington licenses Pyrodur® fire resista

 

یک دید واضح
در موقعیت های مشخص، سیستم های شیشه که در عین حفظ یکپارچگی در زمان قرار گرفتن در معرض گرما شفاف باقی می مانند می توانند مفید باشند، به خصوص در جایی که عایق بودن در برابر حرارت چندان نگران کننده نیست، برای مثال وقتی تخلیه کنترل شده سریع می تواند اتفاق بیفتد. این ممکن است به نفع خدمات اضطراری نیز باشد زیرا بدون نیاز به قرار دادن خود در معرض خطر بالقوه دید بهتری از داخل ساختمان دارند.
چنین محصولاتی نه تنها محافظت معتبری در برابر دود و شعله فراهم می کنند، بلکه تقاضای عملکرد و زیبایی طراحان و مهندسان را نیز تامین می کنند. یک مثال خط محصول Pilkington Pyroclear® Line است، یک سیستم شیشه کاری integrity-only 30 و 60 دقیقه ای.
سیستم از شیشه سخت شده پیشرفته استفاده می کند و مقاومت در برابر آتش از سقف تا زمین را با عملکردی بکپارچه با استفاده از شیشه های یکپارچه‌ی استاندارد soda-lime-silica ارائه می کند و آن را اولین راه حل از نوع خود می سازد که بدون نیاز به قاب مسدود کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
Pilkington Pyroclear® Plus واحدهای شیشه دوگانه را عایق می کند و از طرف دیگر نه تنها مقاومت در برابر آتش را فراهم می کند، بلکه ویژگی های عایق گرمایی را نیز ارائه می کند تا اتلاف گرمایی ساختمان را کاهش دهد. این می تواند تابش گرمایی را برای 60 دقیقه کاهش دهد و در برخی پیکره بندی ها یک ارزش نصب 15 دقیقه ای می تواند به دست آید.

واحدهای Pilkington Pyroclear® Plus به علاوه برای جلوگیری از پخش آتش گسترده به ساختمان های همسایه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

نگاهی به آینده
تقاضای بالای سیستم های شیشه مقاوم در برابر آتش مدرن در سال های آتی با تمرکز مستمر بر ابداعات و محصولات جدیدی که وارد بازار می شوند، ادامه می یابد. این در عوض مسئولیت بیشتری برای افراد در صنعت شیشه به ارمغان می آورد که به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ادامه دهند و سیستم های سفارشی را ارائه کنند زیرا که شیشه مقاوم در برابر آتش در محیط ساخت و ساز غالب تر خواهد شد. نتیجه نهایی ساختمان هایی است که بیشتر از نور طبیعی نفع می برند، بهره ور در انرژی هستند و سطوح بالایی از محافظت در برابر آتش را ارائه می کنند.

مطالعه موردی: 1 Aylesbury Street
فضاهای روشن شده با نور خورشید هزینه بیشتری به ساکنین تحمیل می کنند، اما در نواحی پر جمعیت شهری – که ساختمان ها بسیار کیپ هم ساخته شده اند – دستیابی به آن می تواند سخت باشد. به خصوص به خاطر نیاز به محافظت در برابر گسترش آتش.
این چالش روبروی تولیدکننده Meritcape در زمان شروع refurbish 1 Aylesbury Street بود – انبار تبدیل شده تاریخی در Clerkenwell، شرق لندن.
طراحان می خواستند هر طبقه از ساختمان را با نور طبیعی از هر دو طرف جلو و پشت ساختمان، با استفاده از شیشه های سقف تا زمین در تمام طبقات پر کنند. اما پشت ساختمان تنها سه متر با ساختمان همسایه فاصله داشت.
برای جلوگیری از پخش آتش از یک ساختمان به دیگری، مقررات ساختمان مقاومت در برابر آتشی را که دیوارهای خارجی باید قادر به ارائه آن باشند مشخص می کند. این به صورت حداقل نیازمندی ها برای یکپارچگی (چه مدت زمانی می تواند مانع دود و شعله شود) و عایق بندی یا میزان ممانعت از فرار گرما بیان می شود.
وقتی دو ساختمان به این اندازه به یکدیگر نزدیک هستند، شیشه چندجداره یک انتخاب استاندارد نیست زیرا ممانعت کافی برای پیشگیری از گسترش آتش به سمت خارج ملک ایجاد نمی کند.
اینجا است که شیشه مقاوم در برابر آتش تفاوت چشمگیری ایجاد می کند. با ارائه محافظت در برابر آتش در عین اجازه دادن به داخل شدن نور، می توانیم فضاهای پر از نوری را در همان بخش های ساخته شده شهر ایجاد کنیم که پیش از این امکان پذیر نبود.
شیشه درباره محبوس کردن شعله ها و دود برای حداقل یک ساعت، محافظت تابشی را ارائه می کند که میزان انرژی گرمایی را که می تواند از شیشه خارج شود، کاهش می دهد.
نمای پشت ساختمان با Pilkington Pyroclear® Plus شیشه بری شده که واحدهای دو شیشه ای را عایق می کند و نه تنها سطح مناسبی از مقاومت در برابر آتش، بلکه با طراحی واحد، ویژگی عایق بندی گرمایی عالی (ارزش U) را برای کاهش اتلاف گرمایی ساختمان ارائه می کند.
کسانی که به دنبال فضای تجاری مدرن هستند انتظار دارند ساختمان با نور طبیعی به خوبی روشن شوند و این یکی از چالش های طراحی اصلی در زمان کار با ساختمان هایی در مناطق شهری است.
شیشه بمقاوم در برابر آتش Pilkington به معنی بهترین چیزی است که می توان از دو دنیا به آن دست یافت – ساختمانی که در عین دل باز و با روح بودن، با تمام مقررات ایمنی مطابق یا از آنها بهتر است.
میزان کل 800 متر مربع شیشه Pilkington در این پروژه مورد استفاده قرار گرفت، از جمله در نمای جلوی ساختمان که در آن صدها واحد دو شیشه ای کوچک با اندازه سفارشی مورد استفاده قرار گرفتند تا از پنجره های Crittall دارای قاب استیل پیروی کنند که ویژگی مشهور ساختمان های این ناحیه است.
برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید www.pilkington.co.uk/fire

منبع: iffmag

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *