کنترل دسترسی با کف دست
بازدید 78
0

محافظ آتش سازه های فولادی PAROC

 

مقررات ساختمان سازی نیازمند آن است که عناصر مشخصی از یک سازه دارای مقاومت در برابر آتش باشند. این که یک عنصر نیاز به مقاومت در برابر آتش داشته باشد یا نه بستگی به اندازه ساختمان، کاربری آن ساختمان و کاربرد آن عنصر دارد.
تمام مصالح ساختمانی که اغلب استفاده می شوند وقتی که در معرض آتش قرار می گیرند مقداری از توان مکانیکی خود را از دست می دهند. فولاد Heavily loaded، حاشیه امنیتی طراحی شده خود را در حدود دمای 550 درجه سانتی گراد – صرف نظر از درجه فولاد از دست می دهد.
هر چه حجم فولاد در در ناحیه قرار گرفته در معرض آتش بیش تر باشد، مقاومت در برابر آتش بهتری خواهد داشت. این مساله را که سازه فولادی به چه سرعتی در یک آتش سوزی داغ می شود، می توان به راحتی به عنوان رابطه میان سطح در معرض آتش قرار گرفته و حجم فولاد پروفیل شرح داد. به این رابطه فاکتور سطح A/V گفته می شود. یک فاکتور سطح بالا یک افزایش دمای سریع را در فولاد به وجود می آورد. در عمل، این به این معنی است که سازه های فولادی نازک نیاز به محافظ ضخیم تری دارند.
برای محافظت از فولاد ساختمانی در ساختمان خود، از slab های محافظت در برابر آتش PAROC با دستورالعمل های زیر استفاده کنید:

طول مدت مقاومت در برابر آتش لازم را مشخص کنید
شرایط لازم مقاومت در برابر آتش برای یک ساختمان بر حسب طول مدت مقاومت در برابر آتش تعریف شده و بر حسب دقیقه (15، 30، 45، 60، 75، 90 یا 120 دقیقه) بیان می شود. این اطلاعات معمولا در مقررات ساختمانی محلی فراهم می شوند و بستگی به ارتفاع، ساکنان و نوع ساختمان دارد. در عمل این به آن معنی است که اسکلت ساختمان باید ظرفیت تحمل بار خود را در حین آتش سوزی تا زمانی که همه از ساختمان خارج شوند، حفظ کند. این مسئولیت مهندس طراح است که از کدهای طراحی مانند ENV1993-1-2 برای مشخص کردن محدوده مناسب یا دمای شکست برای یک بخش مورد نظر استفاده کند.
مصالح با تحمل بار متفاوت، دوره های مقاومت در برابر آتش متفاوتی دارند. این مصالح معمولا با استفاده از منحنی آتش استاندارد که گسترش آتش سوزی واقعی را به نمایش می گذارد، مورد آزمایش قرار می گیرند. دما در یک آتش سوزی استاندارد تقریبا سریع افزایش یافته و سپس به صورت نامحدود بالا می رود.
نتایج آزمایش مقاومت در برابر آتش برحسب زمان شکست در برابر یک یا بیشتر از این سه معیار بیان می شود:
• ظرفیت تحمل بار (R)
• یکپارچگی (گذر گازها / شعله های داغ) (E)
• عایق بندی (افزایش دما در طرف سرد عناصر ساختمانی، معمولا حداکثر 140 درجه سانتی گراد) (I)
در برخی سازه های ساختمانی تمام این سه مورد لازم هستند ولی برای اسکلت های فولادی تنها ظرفیت تحمل بار مورد نیاز است.

دمای حیاتی و فاکتور سطح فولاد را مشخص کنید
تمام مصالح وقتی که داغ شوند توان خود را از دست می دهد.
• تیر فولادی Fully loaded قرار گرفته در معرض گرما از چهار طرف، صرف نظر از درجه فولاد، در دمای 550 درجه سانتی گراد دچار مشکل می شود.
• تیر Fully loaded قرار گرفته در معرض گرما از سه طرف، در دمای 620 درجه سانتی گراد دچار مشکل می شود. از دمای 450 تا 500 درجه سانتی گراد اغلب به عنوان یک مقدار محدوده تقریبا امن استفاده می شود.
بنابراین طراحی محافظت در برابر آتش بر پایه این دمای محدود کننده برای عناصر قرار گرفته در معرض آتش در چهار طرف است. هدف، پایین نگه داشتن دمای فولاد زیر دمای حیاتی آن است.
نرخ افزایش در دمای یک سطح مقطع فولادی با نسبت ناحیه سطحی داغ شده (Am) بر حجم (V) تعیین می شود. این نسبت، (Am /V)، دارای واحد اندازه گیری m-1 است و به عنوان فاکتور سطح شناخته می شود. اجزاء دارای فاکتور سطح پایین آرام تر داغ می شوند. بنابراین فاکتور سطح اندازه گیری نرخی است که در آن یک سطح در آتش سوزی داغ می شود و هر چه مقدار آن بیش تر باشد، ضخامت محافظت مورد نیاز بیش تر خواهد بود.

روش محافظتی را مشخص کنید
کاربردی ترین راه برای محدود کردن این افزایش دمای فولاد، عایق کردن آن در برابر آتش است. از مصالح Board برای تشکیل یک جعبه در اطراف سطح یا پروفیل های بالاتر به دنبال پروفیل استفاده می شود.
در مورد محافظت جعبه، سطح به صورت مجموعه ابعاد داخلی کوچک ترین محفظه مستطیل یا مربع در نظر گرفته می شود.

محافظ فولاد در برابر آتش PAROC
ابزار طراحی برای محاسبه ضخامت board محافظ در برابر آتش پشم سنگ برای 30 تا 240 دقیقه زمان تحمل در یک قرار گیری استاندارد در معرض آتش (R30–R240) برای سطح های فولادی بسته و باز (سطح های RHS و I/H) ساخته شده اند. (RHS = سطح خالی مستطیلی)
بر اساس ارزش های طراحی گرافیکی یا فهرست بندی، ضخامت board های محافظ فولاد در برابر آتش PAROC را می توان از جدول ابعاد به عنوان تابعی از موارد زیر انتخاب کرد:
• زمان تحمل در برابر آتش،
• فاکتور سطح A/V برای اجزاء و
• دمای حیاتی فولاد در دامنه 300 تا 700 درجه سانتی گراد
منبع: www.paroc.co.uk/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *