تصویر پیدا نشد !
بازدید 39
0

نقش عایق پشم سنگ در حفاظت حریق پسیو

پشم سنگ بخاطر داشتن سنگ آتش فشانی طبیعی و مواد خاکستر تجزیه شده، نوعی سنگ خاص و ارزشمند به شمار می رود؛ مثلا می تواند در مقابل آتش، آب و تغییر شکل دادن از خود مقاومت نشان دهد. با تغییر برنامه‌ها، افزایش علم و دانش در مورد محصولات، و تغییرات در تقویت ساختمان‌ها، نیاز افرادی که در سراسر دنیا به این امر توجه نشان می‌دهند به تقویت ساختمان‌ها در مقابل آتش‌سوزی که خود باعث تقویت و تامین سازه‌ها در جامعه می‌شود، به این عایق جلب شده است. زمانی که صحبت از عایق در مهار آتش به میان می‌آید، عایق پشم سنگ با ویژگی خاص و سودمند خود در این امر پیشرو است.
مزایای عایق پشم سنگ برای کاربرد در پنل دیوار ساندویچی(SWP) بخاطر داشتن جنس معدنی غیر قابل اشتعال غیر قابل چشم پوشی است؛ و همچنین هنگام سوختن آتش با دودهای خطرناک و گازهای سمی ترکیب نمی‌شود. بعلاوه، پشم سنگ با وجود حمایت از محیط زیست، مقاوم در مقابل ریز ذرات و عایق منحصربه فرد صدا، عایق حرارتی خیلی عالی نیز به شمار می‌رود. پشم سنگ به صورت سنتی درکاربرد دیوارهای داخلی، دیوارهای حایل، دیوارهای کاوی و سقف‌های کاذب ساختمان‌های تجاری و صنعتی بکار می‌رود. با این حال، استفاده آن در پنل‌های دیواره ساندویچی با نرخ یک، دو و سه ساعت مقاومت در برابر حریق، و همچنین کاربرد پشم سنگ در شرکت‌های تجهیزاتی اورجینال (OEM) از جمله درب نسوز، دیواره پارتیشن‌دار، بخاطر افزایش تقاضا به خاطر تقویت سازه‌ها در مقابل آتش، تغییرات برای سازه‌های محکم‌تر و افزایش درخواست برای محصولات ساختمانی مقاوم محیطی رفته رفته افزایش یافته است. پشم سنگ می‌تواند تا درجه دمای 2150 درجه فارنهایت (1177 درجه سلسیوس) مقاومت کند، باعث افزایش دود آتش نمی‌شود و غیر قابل اشتعال است.

شکل:‌ پنل‌های دیواره ساندویچی (SWP) تا 12 متر ارتفاع دارند و بصورت عمودی یا افقی جاسازی می‌شوند. برای بارگذاری پنل‌های بزرگتر، معمولا از جرثقیل استفاده می‌شود.

خصوصیات عایق حراراتی پشم سنگ

جنس عایق اشتعال در محصولات پنل‌های دیواره ساندویچی با مشکل مواجه است. مهمتر از همه اینکه، اگر قسمت هسته قابل احتراق آتش بگیرد، صفحه فلزی روی سطح، این عایق را از سیستم پیشگیری آتش‌سوزی، همانند آب پاش یا سیستم خاموش کننده آتش جدا می‌سازد. در نتیجه، آتش داخل پنل به سرعت گسترش می‌یابد. بعلاوه، جنس عایق‌های قابل اشتعال باعث تولید گازهای سمی و ذرات ریز در هوا در طول آتش‌سوزی می‌شوند. این امر باعث دور شدن ساکنین، آتش‌نشان‌ها و همه محیط می‌شود.
جنس مواد خیلی مهم می باشد. مواد غیرقابل اشتعال در مهار وکنترل آتش باعث ایجاد اعتماد زیاد می شود. در طول عمر یک ساختمان، عایق پشم سنگ به صورت خیلی ارزشمندی می تواند با کارامدی خود و نجات جان صاحبان آن ساختمان باعث ایجاد راحتی و امنیت ساکنین آن شود. بخاطر جداکردن قسمت‌ها از همدیگر در هنگام آتش‌سوزی، پشم سنگ در کاربرد مهار آتش خیلی تاثیرگذار است. بخاطر ذوب شدن در درجه حرارت خیلی بالا، به صورت بالقوه زمان بیشتری را برای ساکنین به منظور فرار از ساختمان فراهم می سازد. به علاوه جنس عایق پشم سنگ باعث تولید دودهای سمی یا گازهای خطرناک نمی‌شود؛ پس یک ماده یکپارچه در سیستم حفاظت آتش به صورت منفعل است. آمار مرگ ومیر آتش‌سوزی کاملا مشخص است. دود و صدمات نامربوط به سوختگی از عوامل اکثر مرگ ومیرهای ناشی از آتش‌سوزی است.
براساس قوانین و الزامات انجمن ملی حفاظت آتش، اغلب مواقع دود، افراد را خیلی سریع ناتوان کرده و مانع خروج آنها از در خروجی می‌شود. با افزایش آتش در ساختمان، اکسیژن موجود مصرف شده و باعث تولید گازهای سمی می‌شود. پشم سنگ توسط استاندارد CAN4-S114 مورد تایید قرارگرفته است و ثابت شده است که این ماده باعث تولید دود سمی وگسترش زبانه آتش نمی شود؛ حتی زمانیکه در مقابل حرارت مستقیم آتش قرارگرفته باشد. در حقیقت در میان همه عایق ها، زمانیکه با استانداردASTM E 84 (UL723) مورد آزمایش قرار می‌گیرد، میزان گسترش آتش و تولید دود سمی در آن صفر می باشد. برای مقایسه، زمانیکه انواع عایق‌های پلاستیکی حبابی درحالت ASTM E 84 مورد آزمایش قرار می‌گیرند باعث گسترش آتش تاحدود 25 و تولید دود از رنج 250 تا 500 می‌شوند.
عایق های پشم سنگی استفاده شده در سیستم مهار وحفاظت آتش می تواند باعث نجات جان انسان ها و باعث حفظ چهارچوب سازه‌ها شده و با کاهش خسارت مانع از ریزش آنها دراثر انتقال آتش ‌شود. همچنین باعث ایجاد محیط امن برای آتش نشان ها، کاهش خسارات محیطی وکمک به هزینه کمتر در ترمیم می‌شود.

چرا بایستی SWPهایی با هسته غیر قابل اشتعال را انتخاب کرد؟

با توجه به خصوصیات پنل‌های دیواره ساندویچی یا SWPها، تقاضا برای پشم سنگ بعد از اروپا بخصوص در آمریکای شمالی در حال افزایش است. بخاطر این است که نوع نیاز کشورهای اروپایی از هسته غیرقابل اشتعال از دیگر کشورهای جهان متفاوت است. بخاطر اغلب آتش‌سوزی ها در دهه 1990 در ایالات پادشاهی (UK) ـ انگلستان و کشورهای ولز، اسکاتلندـ تقاضای اروپا از عایق هسته غیرقابل اشتعال پنل‌های دیواره ساندویچی به صورت چشمگیری افزایش یافت. فقط در سال 1995،کل خسارات وارده هنگام استفاده از عایق های قابل اشتعال پنل های دیواره ساندویچی به ایالات پادشاهی در صنعت مواد غذایی بیشتر از 38 میلیون دلار آمریکایی برآورد شد. یک نمونه دیگر نیز در فرانسه آتش‌سوزی بود که در نیروگاه Bordeaux Meat Packing رخ داد. سرعت آتش‌سوزی عایق های قابل اشتعال در پنل های دیواره ساندویچی(SWP) بصورت قابل توجهی به 2.1 متر در هر دقیقه رسید. بعد از اعلام زنگ خطر، آتش‌نشان‌ها تا ده دقیقه به محل حادثه رسیدند؛که در این مدت6000 متر مربع خراب شده بود.
در واکنش مستقیم به این فاجعه طبیعی، بازار اروپا یک سری قوانین و آزمایشاتی مبنی بر طراحی و استفاده از پنل‌های دیواره ساندویچی وضع کرد. روش‌های آزمایش آتش از حالت اندازه آزمایش کوچک به متوسط و سپس بزرگ تغییر یافت. در نتیجه مشخصات مناسب و پروسه مدیریت امن افزایش آتش، باعث کاهش میزان آتش‌سوزی در محصولات SWP در اروپا شد. هم اکنون صنعت بیمه ایالات پادشاهی تنها به محصولاتی گواهی می‌دهد که آزمایش‌های آتش‌سوزی بزرگ را با وجود هسته های غیرقابل اشتعال پنل های دیواره ساندویچی پشت سرگذاشته باشند؛ همانند عایق پشم سنگ که مجوزکاربرد به آنها داده می‌شود.

در بسیاری از نقاط جهان، پنل های دیواره ساندویچی ضدآتش غیرقابل احتراق مشتریان اندکی دارند؛ اما در حال افزایش است. بخاطر اینکه مالکان ساختمان ها رفته رفته از تاثیرات خردکننده آتش بر زندگی و محیط زندگی آنها آگاهی می یابند؛ پس علاقه مندی برای متغیرهای مقاوم در مقابل آتش‌سوزی در حال افزایش است. مهاجرت کارخانجات اروپایی آشنا با مزایای پنل دیواره ساندویچی پشم سنگ باعث ایجاد تقاضا شده است. همانطوریکه تغییرات در صنعت و تغییر وتحول در استانداردها و قوانین رخ می‌دهند، جوامع مشخص بایستی نسبت به درخواست تغییر و تحول در محافظت حریق پاسخ در خور توجهی دهند.
عایق پشم سنگ با قابلیت ذاتی مقاومت شدید در مقابل گرما همانند مزایای دیگر آن در عایق صدا بودن، عایق ریز ذرات، پایایی در حجم، مقاومت و عملکرد طولانی مدت در مقابل حرارت ثابت کرده است که انتخاب قطعی برای عایق پنل دیواره ساندویچی و دیگر سیستم‌های حفاظتی و هدایتی آتش، همانند درب ضد آتش، سیستم های پرتو ساختاری و تونل های پیش ساخت است.
پنل‌های دیواری ساندویچی، از دو صفحه فلزی بیرونی با هسته ثابت عایق ساندویچی بین آنها ساخته می‌شود.

الزامات کدها و قوانین

وقتی که صحبت از قبول قانون می شود، مزایای کلیدی استفاده از پنل های دیواری ساندویچی یا سایر کاربردهای دیگر ابزارآلات با هسته های غیرقابل اشتعال را می توان به طور کلی در یک کلمه خلاصه کرد: سادگی. تمام دستپاچگی، پیچیدگی و ابهام ها را به سادگی می توان با مشخص کردن هسته غیر قابل اشتعال همانند پشم سنگ حل نمود. بسته به اینکه کجا و چگونه محصولات استفاده می‌شود، پنل های دیواری ساندویچی به طور مشخص باید پاسخگوی نیازها باشند. درخواست ها برای آزمایشات انواع آتش‌سوزی ها با چند فاکتور تعیین می شوند. نوع ساختمان، اندازه و استفاده، همانند فاصله با خطوط ساختمان مجاور و درصد میزان باز بودن دیواره خارجی غیر قابل محافظت مثل پنجره‌ها و درهایی که ضد آتش نیستند، در میان این نوع ملاحظات قرار دارند.
قوانین کانادایی و آمریکایی (برای مثال، قوانین ساختمان ملی کانادا در سال 2005 و قوانین ساختمان بین المللی در سال 2009) شامل الزامات مشخص برای همکاری در کاربرد پنل دیواره ساندویچی «پلاستیک‌های حبابی»، می باشند. درحالیکه این درخواست‌ها در تمام محصولات پنل های دیواری ساندویچی مخصوصا آنهایی که هسته‌های پلاستیک حبابی ندارند کاربردی نیست. الزامات قوانین آمریکای شمالی در سه گروه زیر از هم جدا شده اند که براساس عملکرد حریق ستون بندی شده اند:
1. پخش آتش، قابلیت اشتعال و افزایش آتش داخلی.
2. کاربرد دیواره خارجی
3. مجموعه مقاومت آتش
نوع موادی که در پنل های دیواره ساندویچی استفاده می‌شوند و هدف از ایجاد دیوار تعیین کننده قوانین هر برنامه است. پنل های دیواری ساندویچی با دسته‌های پلاستیک حبابی محدودیت‌های مختلف دیگری در رابطه با ارتفاع ساختمان، حفاظت آبپاش، استفاده از موانع گرمایی و فاصله بین خطوط ساختمان مجاور دارد. در مقابل محصولات پنل دیواره ساندویچی با هسته‌های غیر قابل اشتعال همانند پشم سنگ، محدودیت ها و پیچیدگی خیلی کمتری برای استفاده در چشم انداز برنامه ساختمان‌ها دارند.

رشد بالقوه

پشم سنگ مزایای وسیعی از امنیت، راحتی و کاربردی بودن را ارائه می دهد و قابلیت پاسخ به استانداردهای برتر و آزمایشات سخت همانند قوانین ساختمان های مدرن را دارد. بر این اساس انتظار می‌رود که استفاده از عایق پشم سنگ در سیستم های حفاظتی حریق، شامل پنل های دیواری ساندویچی، کشش قابل توجهی در میان مشاوران ویژه و مهندسان داشته باشد که باعث شود ساختمان های امروزی بسیار قوی‌تر، امن‌تر، کاربردی‌تر و مقاوم‌تری نسبت به گذشته باشند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *