بازدید 196
0

چگونه می توانیم از حملات به آتش نشانان جلوگیری کنیم؟

 

آتش نشانی شغل سختی است که نیازمند آرامش و خونسردی در شرایط بحران و بسیار سخت است. لباس پوشیده شده می تواند در برابر خطرات این محیط از آتش نشان محافظت کند اما نمی تواند او را در برابر حملات محافظت نماید.
در 5 جولای یک آتش نشان اهل میلواکی برای رسیدگی به یک بیمار فراخوانده شد. هنگامی که آتش نشان در صحنه بود، تیری به سرش اصابت می کند. این آخرین مورد حمله در لیست بلند بالای حمله به آتش نشانان نیست که بسیاری از آنان به تراژدی ختم شده است. خوشبختانه، این مرد شجاع نمرد.
متاسفانه افرادی وجود دارند که به آتش نشانان توسط سلاح های مختلف حمله می کنند. بسیاری از این حملات پس از فراخواندنشان به صحنه آتش سوزی واقعی یا غیر واقعی، انجام می شود. این کار موقعیت را بسیار برای آتش نشان سخت می کند. برای امن تر کردن موقعیت برای آتش نشان چندین توصیه وجود دارد.

چگونه می توانیم اوضاع را امن تر کنیم؟
اول از همه برخی پیشنهاد می کنند که تمرینات بسیار زیاد می تواند آتش نشانان را در موقعیت خطر واقعی آبدیده کند. این تمرین ها می تواند از مدیتیشن گرفته تا فنون و هنر های رزمی و دفاع شخصی باشد. این موضوع مشکلاتی را ایجاد می کند. علاوه بر تخصص و زمان و هزینه ای که این کار نیاز دارد، ممکن است در بسیاری از موقعیت ها نیز کافی نباشد. چون بسیاری از کسانی که این حملات را انجام می دهند از راه دور است و دلیلی نیز برای این کار ندارند.
دوم این که گفته می شود آتش نشانان نباید اولین کسانی باشند که به صحنه حادثه اعزام می شوند، بلکه این پلیس است که باید برای بررسی به صحنه اعزام گردد. این موضوع به وضوح ایجاد مشکل می کند و هزینه های زیادی را به هر دو سازمان وارد می کند.
واضحا کسانی که این حملات را ترتیب می دهند قابل پیش بینی نیستند و وابسته به هیچ گروه خاصی نیز نمی باشند. از طرفی آتش نشانان نمی توانند به این علت از انجام ماموریت باز بمانند. بنابراین برای آتش نشانان داشتن وسیله ای به نام زره مناسب و بسیار ضروری است.

 

شکل:‌ زره بدنی می تواند به سادگی و راحتی زیر یونیفورم پوشیده شود

 

زره بدنی چگونه می تواند کمک کند؟
بسیاری از افراد فکر می کنند که جلیقه و زره برای استفاده در مقاصد نظامی است و استفاده از آن در آتش نشانی بی ارتباط و نا همگون است. اما، زره بدنی سبک تر، نازک تر و محافظتی تر از انواع دیگر است و از آتش نشان در برابر حملات مختلف حین عملیات محافظت می کند. متاسفانه این زره ها می تواند توسط هر فردی خریداری شود. جلیقه های ضد گلوله می توانند در برابر اسلحه های دستی مقاومت کنند، اما به نظر نمی رسد هر آتش نشانی به این جلیقه ها نیاز داشته باشد.
حملات خشن با تفنگ بسیار معمول است و این حملات حتی یکی اش هم زیاد است. اما، حملاتی نیز وجود دارد که حتی بدون اسلحه نیز صورت می پذیرد. این حملات نیز بسیار مهم هستند و می توانند حتی باعث آسیب های جدی شوند و محافظت در برابر این گونه حملات نیز بسیار مهم است. زره بدنی در این مورد هم یک راه حل مناسب به شمار می رود. بسیاری از افراد نمی دانند که این جلیقه ها می توانند ضربه و نیرو را تا حد زیادی مهار کنند و به این ترتیب در سایر انواع حملات نیز برای محافظت می توان از این نوع جلیقه ها استفاده کرد. این محصول و وسیله برای آتش نشانانی که به وفور در موقعیت های خطرناک این چنینی قرار می گیرند، مناسب است.
آتش نشانان همیشه در موقعیت های فاجعه بار و بسیار خطرناک قرار می گیرند و محافظت از خود در این گونه موقعیت ها نیز بسیار حائز اهمیت است. قرار گیری در هر ماموریتی خطرات خاص خود را به همراه دارد و زره محافظت کننده وسیله خوبی برای محافظت فرد آتش نشان است. نشان داده شده است که این زره ها می توانند آتش نشان را در برابر سقوط آوار نیز محافظت کنند اما در برابر CBRN (شیمیایی، رادیویی، بیولوژیکی و هسته ای) نمی توانند کار آمد باشند. با اینکه این CBRN ها هنوز توسط زره بدنی قابل مهار نیستند، اما NFPA 1971-2007 استاندارد هایی در مورد این گونه تهدیدات و خطرات مشخص کرده است.

شکل:‌ زره تاکتیکی کامل می تواند برای برخی آتش نشانان که در موقعیت های بسیار حساس کار می کنند بسیار حیاتی باشد

چه نوع زره هایی موجود است؟
البته حملات به طور روز افزون اتفاق می افتند و انواع مختلفی دارند و محافظت در برابر این حملات به زره های خاصی نیاز دارد. جلیقه های ضد گلوله از مواد نرمی مثل Kevlar استفاده می کنند که سبک هستند و سطح کافی برای جذب انرژی ناشی از شلیک و مهر گلوله را نیز دارند. اما، سلاح های دیگر مانند چاقو، سوزن و شیشه های شکسته نمی توانند به خوبی و به طور مناسب توسط این ماده مهار شوند، چون سر تیز این سلاح ها می تواند پارچه را سوراخ کند. حملات با این سلاح ها به آتش نشانان اتفاق می افتد و لازم است اقدامات لازم برای محافظت در برابر این موقعیت ها انجام پذیرد. جلیقه های ضد چاقو و اشیای نوک تیز از موادی مانند chainmail و/یا لامینت های پلاستیکی برای محافظت در برابر لایه نرم تر زیرین و فرد استفاده می کند.
نیاز به استفاده از زره های محافظ با توجه به تعداد زیاد حملات گزارش شده به آتش نشانان واضح به نظر می رسد. اما یکی از مشکلات زره بدنی برای آتش نشان موقعیت خاصی است که در آن قرار می گیرند و مشکلا تشان با خود زره است. وظیفه اصلی آتش نشان حمله به آتش برای اطفای حریق است. به طور طبیعی، اگر آتش نشان بخواهد از زره ضد گلوله استفاده کند، به شدت احساس گرما خواهد کرد. به این ترتیب از میزان راحتی آتش نشان حین عملیات به طور قابل ملاحظه کاسته خواهد شد.
اما، زره های و جلیقه های ضد گلوله روز به روز سبک تر و راحت تر می شوند و می توانند به شکل های مختلفی پوشیده شوند. جلیقه های پوشاننده می تواند به طور ویژه برای آتش نشانان مناسب باشد، چون می تواند زیر لباس یا یونیفورم به راحتی پوشیده شود برای زمان های طولانی. این به این معنی است که هنگامی که آتش نشان به سرعت برای رفتن به صحنه حادثه آماده می شود و لباسش را می پوشد نباید نگران محافظتش باشد. به طور مشابه، برخی از این جلیقه ها از تکنولوژی تنظیم دما استفاده می کنند تا رطوبت را از پوست آتش نشان دور کنند و او را خنک نگه دارند.
رطوبت مشکلی بزرگ برای آتش نشانان به شمار می رود، چون با توجه به دماهای بسیار بالای محیط عملیات می تواند منجر به سوختگی های جدی شود. بنابراین اگر خود لباس طوری نباشد که رطوبت را به بیرون منتقل کند، عمل تعریق نمی تواند کار کرد خود را در خنک کردن بدن به خوبی انجام دهد. یک ماده ای برای تنظیم دما می تواند آتش نشانان را خنک نگه دارد و در عین حال رطوبت را از پوشت آتش نشان دور کند و از ایجاد سوختگی های موضعی جلوگیری کند.

چیز هایی که آتش نشان باید در نظر بگیرد؟
مواقع های زیادی وجود دارد که استفاده از جلیقه ضد گلوله و محافظ ضروری نیست و پوشیدن یک جلیقه محافظ می تواند آتش نشان را محافظت کند. برای این افراد جلیقه محافظ پوشاننده می تواند مناسب تر باشد. بسیاری از این لباس ها با زیپ، velcro و کلیپس های سریع بسته می شوند و پوشیدن و در آوردن آنها به این شکل بسیار ساده خواهد بود. به این ترتیب اضافه کردن آنها به تجهیزات زمان پاسخ گویی را افزایش قابل ملاحظه ای نخواهد داد و در عین حال محافظت لازم را نیز انجام می دهد.
به این ترتیب با توجه به خطراتی که ذکر شد، همراه داشتن زره در موقعیت های خطرناک بسیار مهم و حیاتی است. اما همان طور که در پاراگراف قبلی به آن اشاره شد، موقعیت های بی شماری وجود دارد که شاید نیازی به استفاده از جلیقه ضد گلوله نباشد و پوشیدن این جلیقه تنها کار را برای آتش نشان سخت تر و شرایط را بد تر کند. با در اختیار قرار دادن زره های مختلف به خود آتش نشان، به او این قدرت اختیار را می دهیم که کدام را انتخاب کند و کدام را انتخاب نکند. بعضی مراکز آتش نشانی در این راستا قدم هایی را برداشته اند و زره هایی را برای آتش نشانان تهیه کرده اند که استفاده از آنها ساده و در عین حال نیز موثر هستند و در موقعیت های خطرناک می توانند به داد آتش نشان برسند.
برای اطلاعات بیشتر به سایت www.safeguardarmor.com/articles مراجعه فرمایید

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *