بازدید 89
0

4 نکته مهم هنگام نصب محافظ های جریان در فضای باز

4 نکته مهم هنگام نصب محافظ های جریان در فضای باز

 

محافظ های جریان باید برای پاسخگویی به افزایش ولتاژ لحظه ای و نوسانات شدید لحظه ای به اندازه کافی قوی باشند و باید طبق اصول و بهترین رویه قرار بگیرند.
افزایش ولتاژ لحظه ای مکرر، تجهیزات را تخریب می کنند که طول عمر دستگاه را کوتاه کرده و تعداد glitches ها را افزایش می دهد.

 

فهمیدن این مطلب که تکنولوژی سیستم نظارت، امنیت زندگی و تمام سرمایه گذاری هر کارخانه ای بدون وجود یک محافظ جریان در محل طی چند ثانیه می تواند بی فایده شوند، کمی تکان دهنده است.
علاوه بر بی محافظ قرار دادن تاسیسات در برابر خطرات امنیتی، هزینه ها می توانند قابل توجه باشند که پتانسیل رسیدن به میلیون ها دلار را بسته به شدت خرابی و اندازه سیستم های تحت تاثیر دارد.
گرچه محافظ های جریان ارزان و به کار گیری آنها ساده است، یک تصور شایع غلط مبنی بر این که دستگاه ها تنها در آب و هوای سخت در خطر هستند، بسیاری از سازمان ها را از تایید اهمیت ریسک باز می دارد.
اما حقیقت این است که افزایش ولتاژ لحظه ای می تواند از داخل یا خارج ایجاد شوند و می توانند در هر زمانی بدون هشدار رخ دهند.
بهترین روش برای جلوگیری از صدمه به دلیل یک افزایش ولتاژ لحظه ای، چه از داخل ایجاد شده باشد و چه از خارج، نصب کردن محافظ های جریان است. چهار دلیل برای این امر وجود دارد:

 


1) محافظ های جریان به مراقبت از دستگاه ها در برابر نوسانات شدید لحظه ای یا افزایش ولتاژ لحظه ای کمک می کنند. دو نوع وضعیت وجود دارد که در آن ها دستگاه های بازدارنده افزایش ولتاژ لحظه ای برای محافظت از تجهیزات ضروری هستند. اولین وضعیت یک نوسان شدید لحظه ای برق است که وقتی جریان الکتریکی ناگهان برای یک مدت کوتاه، اغلب کمتر از یک هزارم ثانیه افزایش می یابد، اتفاق می افتد.
وضعیت دوم، که شدید تر است، وقتی رخ می دهد که یک افزایش ولتاژ لحظه ای برق وجود دارد. این موارد می توانند نتایج دلایل مختلف بسیاری از جمله سیم کشی غلط، رعد و برق یا یک تغییر ناگهانی در جریان الکتریکی باشد؛ برای نمونه، وقتی که دستگاه ها روشن یا خاموش می شوند. نوسانات شدید لحظه ای همچنین می توانند به خطوط data/telecom (که تلفن، سیستم ماهواره ای یا کابلی، شبکه های ناحیه محلی (LAN ها) و غیره است) وارد شوند، همان طور که می توانند به خطوط برق وارد شوند.
استفاده ساده از محافظ های جریان، صرف نظر از محل منبع، از دستگاه ها در برابر جذب ولتاژ بیش از حد توسط دستگاه های امنیتی و ایمنی محافظت می کند تا آن ها بی وقفه به کاری که از آن ها انتظار می رود ادامه دهند.

2) محافظ های جریان کاری می کنند که چند راهی ها نمی توانند – گرچه غیر محتمل به نظر می رسد ولی بسیاری از متخصصان تشخیص نمی دهند که چند راهی ها و محافظ های جریان محصولات کاملا متفاوتی هستند.
یک چند راهی در اصل یک سیم سیار با چندین پریز است. وقتی چندین دستگاه با شرایط لازم ولتاژ بالا به یک چند راهی تنها وصل می شوند، یک خطر آتش سوزی احتمالی را به وجود می آورند و می توانند بدون هشدار دست از کار کردن بکشند. یک محافظ جریان با منحرف کردن ولتاژ اضافی به زمین از صدمه دیدن تجهیزات به وسیله افزایش ولتاژ لحظه ای جلوگیری می کند. این دو می توانند شبیه به نظر برسند ولی آن ها دو کاربرد بسیار متفاوت دارند.
اشتباه گرفتن این دو محصول با هم می تواند منجر به هزاران دلار خسارت شود، پس ارزش بررسی را دارد تا اطمینان حاصل کنید که آیا واقعا در حال محافظت از سیستم و تجهیزات خریدار نهایی خود با محافظ های جریان هستید.

3) هر چه سیستم بزرگ تر باشد، شما به محافظت بیشتری نیاز دارید – برای تضمین قابلیت اتکا بودن سیستم، محافظت در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای باید یک عنصر یکپارچه از برنامه ریزی و طراحی یک سیستم امنیتی یا ایمنی باشد و نه فقط یک چاره اندیشی پس از اتفاق. این مخصوصا در مورد سیستم های پیچیده تر و بزرگ تر صحیح است؛ سیستم های بزرگ تر نه تنها تجهیزات متصل بیشتری را در خطر قرار می دهند بلکه نقاط ورودی احتمالی بیشتری را برای صدمه زدن به افزایش ولتاژ لحظه ای ایجاد می کنند.
محافظ های جریان برای پیکره بندی های مدار و سطوح ولتاژ مشخصی طراحی شده اند و معمولا یک سنجش افزایش ولتاژ لحظه ای سطح محافظت خود را مشخص می کند.

ذکر این نکته مهم است که صرفا داشتن یک محافظ جریان امنیت تجهیزات تاسیسات شما را تضمین نمی کند.
محافظ های جریان باید به حدی قدرتمند باشند تا از عهده افزایش ولتاژ لحظه ای و نوسانات شدید لحظه ای برآیند و طبق اصول و بهترین رویه قرار بگیرند. راهنماهای ارائه شده توسط National Lightning Safety Institute بیان می کند: «تنها محافظت در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای که دارای اندازه ای مناسب و سازگار است می تواند در امر جلوگیری از صدمه دیدن تجهیزات موفق باشد. دستگاه های محافظ جریان، برای حداکثر محافظت، باید تا جایی که ممکن است نزدیک تجهیزات محافظت شده نصب شوند و طول کابل باید تا حد امکان کوتاه و مستقیم باشد تا مقاومت مسیر مدار به زمین به حداقل برسد.»

4) محافظ های جریان ROI عالی را ارائه می کنند. محاسبه ROI بر پایه چیزی که اتفاق نمی افتد، یکی از بزرگ ترین چالش های صنعت امنیت حرفه ای بوده است. اما افزایش ولتاژ لحظه ای و نوسانات شدید لحظه ای هر روز اتفاق می افتند و ما شاهد نمونه های مستندی بوده ایم که در آن ها افزایش ولتاژ لحظه ای، تجهیزات ارزشمند را از بین برده اند.
از دست دادن عملیات های سیستم ایمنی، نظارت و امنیتی در سطوح بسیاری، از جمله هزینه های تجهیزات، هزینه های نیروی انسانی، آسیب پذیری قابلیت اتکا و مشکلات سازگاری محتمل بسیار هزینه بر است که واقعا می تواند کسب و کارها را مجبور به قطع کردن عملیات ها کند.
بیمه ممکن است هزینه تعمیر خسارت مادی به سیستم را بدهد ولی زمانی که کارخانه کار نمی کند، چیزی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و به سرعت می تواند از هزینه دستگاه های محافظ جریان یا هزینه تجهیزات صدمه دیده پیشی بگیرد. برای نمونه، یک افزایش ولتاژ لحظه ای یک استراحتگاه محافظت نشده Orlando را مجبور به نگه داشتن یک «نگهبان آتش نشانی» کرد، یعنی این که یک ماشین آتش نشانی به طور دائم در محل پارکینگ اصلی آن ها مستقر شد.
آخرین قیمت صدمات 320,000.00 دلار و 17 روز وقفه عملیاتی بود. یک سرمایه گذاری 8,000.00 دلاری در محافظت در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای بر روی سیستم های شبکه، برق و زنگ خطر تضمین کرد که این مشکل دیگر تکرار نخواهد شد.
با این که بیشتر افزایش ولتاژهای لحظه ای حس نمی شوند ولی برای سیستم ها خطرناک باقی می مانند. افزایش ولتاژ لحظه ای های مکرر، تجهیزات را تخریب می کنند که طول عمر دستگاه را کوتاه کرده و تعداد glitches ها را افزایش می دهد. بدون محافظت در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای مناسب این خرابی تدریجی طول عمر تمام قطعات تجهیزات متصل را کاهش می دهد، وضعیتی که می تواند در صورت ادامه یافتن، به شدت هزینه بر باشد.
محافظت در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای که به طور درست اندازه گیری و نصب شده باشد، روشی بسیار موفق برای جلوگیری از صدمه به تجهیزات حساس و الکتریکی است – روشی که برای سیستم های نظارت، حفظ ایمنی و امنیت ضروری است.
Michael Molinari مدیر کل فروش محافظ در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای DITEK است
مقاله بالا در اصل در نشریه خواهر Campus Safety یعنی Security Sales & Integration اجرا شد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *