بازدید 125
0

10 تکنولوژی ترند سال 2021

 

10 تکنولوژی ترند سال 2021

 

چه موضوع هایی امسال بیش از کووید 19 زندگی های روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده است؟

این بیماری نه تنها جان بیش از 1.66 میلیون انسان در جهان را گرفته است، بلکه مسیر زندگی، کار و تجارت مردم را هم تغییر داده است. وسط این پاندمی، کاربران نهایی هم رو به تکنولوژی های جدید و برنامه های جدید این تکنولوژی ها آورده اند تا نیازهایشان برطرف شود. در این مقاله به 10 تکنولوژی ترند سال 2021 که با کووید شکل گرفتند و جزئی از زندگی نرمال ما خواهند شد می پردازیم.

 

ابر VsaaS + اکسس کنترل

پیش از پاندمی هم ابر، مبحث معروفی بود، اما بخاطر بحث رعایت فاصله اجتماعی و دورکاری اخیرا سرعت رشد آن چندبرابر شده است. از وقتی نظارت تصویری و اکسس کنترل در ابر هاست می شوند، دیگر نیازی به آپگریدها و نگهداری شخصی سایت کاربران نیست و اینکار بجای حضور فیزیکی در محل، از راه دور انجام می پذیرد. همچنین در آینده ی نزدیک، مدل ابر اشتراکی با هزینه ای مناسب، برای شرکت های کوچکی که بخاطر کوید ضربه مالی خوردند، در دسترس خواهد بود.

 

تصویربرداری حرارتی

مدت هاست که دوربین های حرارتی برای اهداف صنعتی و دفاعی همچون نظارت تصویری در تاریکی یا مناطق کم نور و یا نظارت بر ماشین آلاتی با دمای عملیاتی بالا در کارخانه جات به کار گرفته می شود. اما اکنون و در دوران پسا کرونا، دوربین های حرارتی با تقاضای سنگینی برای چک کردن دمای بدن که یکی از علائم کروناست، روبرو شده و خواهد شد، و این امر تنها مختص فرودگاه ها نخواهد بود بلکه در ایستگاه های قطار، فروشگاه ها، رستوران ها، مراکز آموزشی، اداره جات دولتی و … نیز به کار گرفته خواهد شد.

 

بیومتریک غیرتماسی

یکی از برترین تکنولوژی ها در حال حاضر و در سال 2021 بیومتریک غیرتماسی می باشد. در حالیکه اثرانگشت همچنان تکنولوژی بیومتریک غالب پرکاربرد تجهیزات بیومتریک است، کووید 19 مردم را مجبور کرد به دنبال راهکارهایی باشند که کمتر نیاز به تماس داشته باشد تا از شیوع ویروس جلوگیری شود. به این ترتیب تکنولوژی های غیرتماسی مثل تشخیص چهره، و شناسایی الگوی کف دست با حجم درخواست بالایی مواجه شده است.

 

تحلیل ویدیویی هوش مصنوعی

در نظارت تصویری، تحلیل تصاویر که توسط الگوریتم یادگیری ماشین هوش مصنوعی انجام می پذیرد همواره مورد استقبال قرار می گرفته است، اما حالا با توجه به نیازهایی همچون پوشش ماسک و یا رعایت فاصله اجتماعی که کوید 19 ایجاد کرده است، نیاز به این تکنولوژی سیر صعودی پیدا کرده است. این الگوریتم چنانچه فردی ماسک نزده باشد یا فاصله اجتماعی بین دو نفر رعایت نشده باشد، آلارم می دهد.

 

الکسا، وقتی خانه هستم، چه کارهایی باید انجام دهم؟

لازم نیست گفته شود که روزانه مردم زیادی وقت خود را در خانه می گذرانند، و بودجه کمتری صرف سفر، مهمانی و یا فعالیت های خارج از خانه می شود. در حال حاضر خانه منطقی ترین جا برای خرج کردن پول است. به این ترتیب نیاز به تجهیزات امنیتی خانگی مثل دوربین های وای فای، آیفون های تصویری ویدیویی، قفل های هوشمند یا محصولات خانه هوشمند همچون سنسورهای بهینه سازی مصرف انرژی، آب و برق بیش از پیش به چشم می آید. شرکت هایی که این فرصت ها را در می یابند، برنده خواهند بود. دین کلوبوکار، مدیر بخش صادرات شرکت Alarm Automatika می گوید: “متوجه شدیم مردم هزینه بیشتری را صرف امنیت خود و خانه شان می کنند. با در خواست بالایی نسبت به سیستم های ساده حفاظت خانگی مواجه شدیم”.

 

 

امنیت سایبری و دورکاری

کوید 19 میلیون ها نفر از مردم را مجبور کرده است در خانه کار کنند. به این ترتیب با افزایش دورکاری، حمله سایبری و هک هم افزایش خواهد یافت. طبق اعلام موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی آمریکا، “دورکاری و تکنولوژی های دسترسی از راه دور به حفاظت مضاعفی فراتر از داخل یک سازمان و یا شرکت نیاز دارند. در همین راستا، NIST یک سری راهنمایی ها برای امنیت دورکاری لیست کرده است. به عنوان مثال باید از امنیت سایبری سرورهایی که از راه دور به آنها متصل می شوند و یا تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی کاربرانی که دورکاری می کنند، مطمئن شد.

 

تکنولوژی های نظارت بر جمعیت

جهت مبارزه با تروریسم و نظارت بر مردم برای حمل اسلحه، دیگر روش های شناسایی سنتی جوابگو نیست. اما با توجه به اینکه کوید پروتکل فاصله اجتماعی را تحیمل کرد، مجریان قانون به دنبال راه حلی برای نظارت بر جمعیت با سرعت بالاتری هستند. در همین راستا، رادار یک راهکار است. یکی از مهمترین فواید رادار حفاطت مردمی در کاهش پاندی کرونا، اینست که تماس کمتری برقرار می شود و در حالیکه فرد با رعایت فاصله اجتماعی از محدوده مورد نظر رد می شود، مورد بررسی هم قرار می گیرد.

 

پهبادها و ربات ها

در طی دوران پاندمی، پهبادها و ربات ها با افزایش تقاضا روبرو شدند. روز به روز هتل های بیشتری در سطح جهان به قابلیت و اهمیت این تکنولوژی ها برای تمیزکردن و همچنین نقل و انتقال وسایل مسافران پی می برند. همچنین در برخی بیمارستان ها، برای جلوگیری از تماس کارکنان و بیماران مبتلا به کرونا یا بیماری های دیگر، ربات ها دارو، غذا و حتی وسایل مورد نیاز بیماران را می رسانند.

از طرفی پهبادها هم کمک شایانی برای حمل و نقل خریدها و یا دیگر ملزومات و وسایل مردمی که به هر دلیل نمی توانند از خانه بیرون بیایند می کند. اوایل همین سال، Wing Aviation و UPS مجوزهای لازم را جهت حمل و نقل وسایل مورد نیاز مردم با پهبادها از نیروی هواییی آمریکا گرفتند. آمازون هم اخیرا این مجوز را دریافت کرد. دیری نیست که این نوع سرویس دهی به روشی عادی برای تحویل خریدهایمان در زندگی همه ما تبدیل شود.

 

رعایت زنجیره سرد در حمل و نقل واکسن

کشف واکسن های کرونا، امید به رهایی از شیوع این بیماری را در دل ها زنده کرد، اما توزیع این واکسن کار آسانی نیست. آنها را باید در دمای فوق العاده پایینی نگهداری کرد. به عنوان مثال قابلیت واکسن فایزر در دمایی بین منفی 60 تا منفی 80 درجه حفظ می شود.

به همین دلیل برای حفظ زنجیره سرد به تکنولوژی های پیشرفته ای همچون IOT، GPS و سنسورهایی برای ارسال داده به مرکز مانیتورینگ جهت اطمینان از حفظ شرایط انتقال نیاز است. بنابراین، در سال 2021، تکنولوژی زنجیره سرد یکی از ترندهای پرقدرت خواهد بود.

 

شتاب صنعت IOT در راستای حل بحران کوید

صنعت 4.0 و اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) پیش ازین نیز رشد خود را آغاز کرده بود، اما پاندمی رشد آن را تسریع بخشید. IIOT با سنسورهای صنعتی و ماشین های متصل کار می کند و دیتا ها را برای آنالیز و مدیریت به مرکز ارسال می کند. با دیجیتالی کردن عملیات های کارخانه جات، مثلا داده های مربوط به ماشین هایی که گرمای آنها بیش از حد بالا می رود، به اطلاع مدیر مربوط که در خانه از راه دور کار می کند می رسد و او مشکل را با برقراری ارتباط با کارگران بخش، از طریق ویدیو کنفرانس یا واقعیت مجازی برطرف می کند. این بخشی از یک سیستم IIOT است که در دوران کرونا و پسا کرونا یک راه کار و تکنولوژی ترند محسوب می شود.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *