بازدید 57
0

آلارم هاي خطا

آلارم هاي خطا

چه در زمان اکتشاف و چه توليد، افزايش تشخيص آتش سوزي در تاسيسات نفت و گاز براي کار مطمئن بدون وقفه، توليد و حفاظت از محيط بسيار حياتي است. مهندسين و اپراتورهاي طراحي ايمني، فن آوري را براي افزايش نه تنها ايمني تأسيسات، بلکه براي به مراتب آسان تر ساختن طراحي، نصب و راه اندازي پيش بيني مي کنند. اين امر به پيشرفت هاي جديد در تجهيزات تشخيص آتش سوزي منجر شده است. جاناتان گيلبرت کاربرد تکنولوژي تشخيص آتش سوزي در صنعت نفت و گاز را بررسي مي کند.

نظارت دقيق و قابل اعتماد بر شعله، به ويژه در بخش هاي بازار هاي صنعتي مانند تاسيسات پتروشيمي و نفت و گاز، همچنان به عنوان يک چالش فني ادامه داد. تعيين تاثير مالي آلارم هاي اشتباه بر سيستم هاي خودکار تشخيص آتش سوزي در سطح جهان دشوار است، اما هزينه هاي مرتبط با آلارم هاي اشتباه مي تواند تاثير قابل توجهي بر عمليات کارخانه داشته باشد. چنين رخدادهايي به منزله يک تخليه در منابع کارخانه محسوب مي شوند و مي توانند به طور جدي بر بهره وري تاثير گذارند. گذشته از واکنش تماس هاي اضطراري و خرابي کارخانه، آلارم هاي اشتباه اغلب مستلزم بررسي ها و گزارش هايي هستند که فشارهاي بيشتري را بر منابع ايجاد مي کنند.

تشخيص شعله

آشکارسازهاي شعله عنصر کليدي هر سيستم ايمني مي باشند، اما متاسفانه در گذشته بسياري از فن آوري هاي موجود نيز تحت شرايط خاص، مانند واکنش به رعد و برق، جوشکاري و سنگ زني زاويه اي مستعد آلارم هاي اشتباه بودند. با اين حال، براي مثال آشکارسازهاي شعله در مقايسه با آشکارسازهاي دود و گرما آيتم هاي کم هزينه نيستند، اما در جايي که خطر شعله فوري در صورت احتراق مي تواند به سرعت گسترش يابد و باعث خطر جاني، خسارت عمده و خاموش شدن هاي ناگهاني پر هزينه سيستم شود مهم و حياتي هستند.

به دليل هزينه، بسياري از اپراتورهاي کارخانه مايل هستند از آشکارسازهاي با برد طولاني و ميدان ديد وسيع  با پوشش مناطق وسيع با تعداد نسبتا کمي دستگاه استفاده کنند. اين امر موجب شده است که سيستم هاي آتش نشاني بزرگتر و پيچيده تر و مکانيزم هاي آزاد براي پوشش مناطق بزرگتر خطر مورد نياز باشد. با اين حال لازم به ياد آوري است که اين رويکرد مي تواند هزينه سيستم اطفاي حريق آتش را افزايش دهد، چون پمپ هاي بزرگتر و مقدار زيادتري از مواد فوم مورد نياز مي باشند.

به طور کلي فناوري آشکارساز شعله مادون قرمز (IR) بدليل توانايي آن در جستجوي ويژه امواج راديويي مادون قرمز دي اکسيد کربن گرم به عنوان مطمئن ترين فناوري شناخته مي شود.  اين قابليت پيشرفته تضمين مي کند که آشکارسازهاي IR تنها به شرايطي واکنش نشان مي دهند که از وقوع آتش سوزي خبر مي دهند و اين موجب شده است که آنها قابل اعتماد تر از آشکارسازهاي ماورابنفش (UV) باشند که مي تواند به اين منابع واکنش نشان دهند.

فناوري آرايه مادون قرمز (IR)

ترکيب تکنولوژي IR با دستگاه هاي چند سنسوری، قابليت تشخيص حريق را براي اپراتورهاي کارخانه افزايش داد. با استفاده از سنسورهاي متعدد فردي يک آرايه IR مي تواند جايي در ميدان ديد را شناسايي کند که هر گونه افزايش تابش IR در حال وقوع است. با استفاده از تجزيه و تحليل تصوير بسيار تنظيم شده، اين فن آوري بين منابع شعله و غير شعله را تشخيص مي دهد تا ويژگي هاي يک شعله يا يک جسم سياه مدوله شده را شناسايي کند. جسم سياه هر چيزي است که توسط آشکارساز به عنوان توليد حرارت شناسايي مي شود. اين امر مي توانست موضوع برخي از آشکارسازها را مطرح کند چون سطح داغ جسم سياه هواي اطراف، که حاوي  CO2 است را گرم خواهد کرد و مي تواند منجر به الارم اشتباه از يک آشکارساز شود که براي جستجوي  CO2گرم تنظيم شده است.

براي جلوگيري از اين امر، توليد کنندگان آشکارسازهاي خود را نه تنها براي CO2 گرم به عنوان يک محصول جانبي حريق، بلکه براي تشخيص شکل چشمک زن ايجاد شده توسط شعله هاي آتش طراحي مي کنند. اگر جسم سياه به عنوان «مدوله کننده» ، يعني ارتعاش زياد شناخته شود، ممکن است چيزي وجود داشته باشد که بر جسم سياه تاثير مي گذارد، مانند يک فن ، که مي تواند منجر به تشخيص نادرست آشکارساز شود که جسم سياه مدوله کننده را به عنوان يک شعله شناسايي کرده است. اين تشخيص با استفاده از آرايه آسان تر مي شود چون هر منبع IR در ميدان ديد تصاوير را در بخش هاي مختلف ارايه تشکيل خواهد داد .

در حالت ايده آل ، اگر يک جسم سياه شناسايي شود، دستگاه مي تواند آن را فقط در آن منطقه ميدان ديد خنثي کند و در عين حال حساسيت بهينه براي تمام مناطق ديگر را حفظ نمايد. وقايع مشکوک مي توانند به اپراتور گزارش داده شوند و به عنوان رويدادهايي مطرح شوند که ممکن است به تحقيقات بيشتري نياز داشته باشد، با آشکارساز مي توان مختصات شي مشکوک را به طور مستقيم به اپراتور ارسال کرد. اين ويژگي اصلي يک آرايه IR بانضمام توانايي پنهان کردن منطقه نيز منجر به قابليت مهم رد آلارم اشتباه  يک آشکار ساز خواهد شد.

آگاهي موقعيتي

آشکارسازهاي آرايه IR مي توانند اطلاعات محل يک يا چند حادثه حريق را به دو روش ارائه کنند؛ با اشاره به سلهاي آرايه سنج IR که آلارمها را ثبت مي کند و ارسال مختصات به سيستم کنترل اصلي ، و دوم با قرار دادن يک تصوير CCTV با محل مشخص شده حريق . شرايط آب و هوايي مي توانند بر روي تصوير دوربين مدار بسته ( مه، غبار، نور مستقيم خورشيد و …) تأثير داشته باشند، بنابر اين مشخص کردن محل آتش سوزي به اپراتور کمک مي کند تا ، اگر نياز به مداخله دستي باشد، با حداکثر سرعت ممکن واکنش نشان دهد.

وقتي آشکارسازهاي آرايه IR محل آتش سوزي را در ميدان ديد گزارش مي دهند، بنابراين امکان شناسايي آتش در ميان بسياري از مايملک ديگر و  رهايي خودکار سيستم آتش نشاني محلي وجود دارد. با اين روش ديگر نياز به قطعي کل کارخانه نيست. آشکارسازهاي شعله مبتني بر آرايه IR نيز بر اندازه آتش نظارت مي کنند و بنابراين مي توانند بر اثربخشي هر خاموش کننده نظارت کنند.

به طور معمول آشکارساز مبتني بر آرايه IR  قادر به رديابي اطلاعات خروجي در مورد منابع مورد نظر در طول زمان و در نتيجه ذخيره اطلاعات مربوط به يک حادثه قبل از هر گونه آلارم است . اين امر مزيت بازرسي قانوني آنچه که در شرايط مادون قرمز قبل از آلارم صورت مي گيرد را نشان مي دهد.

در حالت ايده آل ، تشخيص آتش و گاز همراه با سيستم هاي مهار آتش و قطع اضطراري ، با هم عمل مي کنند و يک راه حل مقرون به صرفه را ارائه مي کنند که  حداقل اختلال در عمليات و در عين حال حداکثر ايمني جاني و مالي را تضمين مي کنند.

 

مناطق غير عملياتي

تشخيص آتش سوزي نه تنها براي مناطق عملياتي بلکه براي اتاقهاي سرور و فضاهاي محل ساحلي که در آن آشکارسازهاي دود و حرارت مورد نياز هستند ضروري است. به طور معمول، پس از ارزيابي خطر، اکثر مناطق ساحلي ممکن است به عنوان حداقل يک منطقه با دو مکان خطرناک طبقه بندي شوند، بنابراين يک سيستم گران قيمت تشخيص آتش ذاتاً ايمن تعيين مي شود.

گاهي اوقات ، طراحان سعي مي کنند هزينه ها را با اتصالات معمولي و نه آشکارسازهاي طبعاً ايمن آدرس پذير کاهش دهند، اما اين اطلاعات بسيار محدودي را ارائه مي کند چون تيم واکنش اضطراري محل دقيق آتش سوزي را نمي دانند.

به عنوان مثال، آشکارساز ترکيبي دود و حرارت نوري واقع در نزديکي يک زباله سوز مي تواند براي کار به عنوان يک آشکارساز با عملکرد بالاي نوري ( حرارت دود را افزايش داد) برنامه ريزي شود اما زماني که زباله سوز براي کاهش احتمال آلارم هاي ناخواسته کار مي کند به طور خودکار براي حالت تشخيص روشن مي شود و زماني که آلارم واقعاً و نه تصادفي وجود دارد با فرض اينکه آن يک آلارم اشتباه است به تمام کارکنان اطمينان مي دهد مطابق آموزش ايمني خود واکنش نشان دهند. استفاده از آشکارسازهاي ترکيبي از جمله تشخيص مونوکسيد کربن يک واکنش سريع به شرايط واقعي آتش سوزي مي دهد  در عين حال امکان آلارم اشتباه را بيشتر کاهش مي دهد .

جاناتان گيلبرت مدير بازرگاني، خطرات دريايي و ويژه جهاني ، محصولات حفاظت در برابر حريق TYCO است، که يک واحد تجاري استراتژيکيTYCO  به شمار مي رود .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *