یادگیری عمیق ( Deep Learning ) چیست و چه کاربردی در نظارت تصویر دارد؟
بازدید 159
0

یادگیری عمیق چه کاربردی در صنعت نظارت تصویری دارد؟ 

در گذشته اکثر کاربران دوربین های مداربسته به جای فناوری یادگیری عمیق به آنالیز تصویر تشخیص حرکت (Detection Motion) اتکاء می کردند. در این نوع آنالیز تصویر، دوربین مداربسته در صورت تشخیص تغییر قابل توجه در پیکسل های تصویر، پیام هشدار را به کاربر ارسال می کرد. اما هم اکنون، با پیشرفت هوش مصنوعی قابلیت های مبتدی همانند تشخیص حرکت در حال منسوخ شدن می باشد.

فناوری دیپ لرنینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

یادگیری عمیق نوعی هوش مصنوعی است که به دوربین مداربسته امکان طبقه بندی اشیائی همانند انسان ها، حیوانات، وسایل نقلیه و غیره را می دهد. براساس این طبقه بندی دوربین مداربسته می تواند با توجه به تحرکاتی که ثبت می کند، تصمیماتی آگانه گرفته و فعالیت های مهم را از اطلاعات غیرضروری، تمایز دهد. یادگیری عمیق تعداد پیام های هشدار خطا را کاهش داده و از این جهت در مصرف حافظه ذخیره سازی صرفه جویی می کند. همچنین این تکنولوژی اعلان های هشدار آزار دهنده را به حداقل رسانده و سیستم نظارت تصویر شما را بهینه تر می کند.

Learning Machine چیست؟ 

هوش مصنوعی رشته تحصیلی گسترده ای است، اما با توجه به هدف این مقاله ما تنها به یک زیر مجموعه از هوش مصنوعی علاقه مند هستیم: یادگیری ماشین یا همان Learning Machine. یادگیری ماشین با استفاده از هوش مصنوعی، حجم عظیمی از داده ها را با هدف شناخت الگوها و یادگیری از این الگوها، بررسی می کند. فرض کنید می خواهیم به یک دوربین مداربسته آموزش دهیم که چگونه فرق بین انسان ها و وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری را تشخیص دهد. می توانیم این کار را از طریق یادگیری ماشین انجام داده و اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی اشیاء را به صورت دستی به دوربین بدهیم. برای مثال می توانیم برای دوربین برنامه ای بنویسیم تا ویژگی های منحصر به فرد انسان ها و وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری را تشخیص دهد. می توان برای دوربین تعیین کرد که باید به دنبال چه ابعاد و اشکالی باشد و یا اینکه هر کدام از این اشیاء چه سرعتی داشته و از چه اجزایی تشکیل شده اند. از این طریق، ماشین می تواند یاد بگیرد که چگونه بین حرکت انسان، حرکت وسیله نقلیه و سایر تحرکاتی که باید نادیده گرفته شوند، تفاوت قائل شود.
 اما از آنجایی که یادگیری ماشین وابسته به انسان های خطاپذیر است، محدودیت های خود را دارد. به طور مثال حجم اطلاعات داده شده به دوربین محدودیت و سقفی خواهد داشت. 

اما اگر این پروسه را برعکس کنیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توانیم به ماشین خروجی دلخواهمان را بدهیم و بگذاریم تا خودش باقی مسائل را تحلیل کند؟ بله، می توان چنین کاری را انجام داد و نام این تکنولوژی یادگیری عمیق است.

Deep Learning چیست؟ 

یادگیری عمیق به جای اینکه به دوربین بگوید دنبال چه چیزهایی باشد، حجم عظیمی از تصاویر برچسب گذاری شده را به دوربین داده و سپس به دوربین اجازه می دهد تا تصاویر را بررسی کرده و دریابد که باید به دنبال چه ویژگی هایی بگردد. به طور مثال فرض کنید می خواهیم به دوربین آموزش دهیم که دنبال افراد بگردد. در این حالت تنها کاری که باید انجام دهیم این است که چند تصویر مختلف از انسان ها را به دوربین نشان دهیم. افرادی با قد، سایز ، رنگ و ژست مختلف. 
در یادگیری ماشین ، تنها می توان حجم محدودی از داده را به دوربین وارد کرد. بنابراین بعد از مدتی عملکرد دستگاه ثابت شده و دیگر پیشرفت نمی کند. اما در یادگیری عمیق، هرچه تصاویر بیشتر به دوربین نشان بدهید، دوربین بیشتر یاد گرفته، هوشمند تر شده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوربین های مجهز به هوش مصنوعی به سایت شرکت فن آوران امن یاشار نماینده انحصاری دوربین های Uniview در ایران مراجعه نمایید: unv

 

در سایت ایران آلارم ، اپلیکیشن ایران آلارم  و شبکه های اجتماعی ( اینستا، تلگرام، ایتا، روبیکا و سروش با آیدی @iranalarm) آخرین اخبار، تکنولوژی ها، محصولات جدید شرکت های خارجی و تولیدکنندگان ایرانی و رویدادهای صنعت تجهیزات ایمنی و حفاظتی را دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *