بازدید 137
0

مهار آتش سوزی با درزگیر ضد حریق

 

دو مخترع جوان همدانی، توانستند نوعی نوار دودبند پف شونده درب ضد حریق اختراع کنند که می تواند با نصب در چهارچوب درب و پنجره باعث خاموشی آتش و مانع خروج دود از محل آتش گردد.
مصطفی تکرلی سرپرست این پروژه گفت: آتش سوزی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد و مصدومیت های جبران ناپذیری را به وجود آورد. وی افزود: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند نزدیك به ۸۰ درصد آتش سوزی‌ها، قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند و مهم این است كه برای ۲۰ درصد دیگر حریق‌های غیر قایل پیش‌بینی، تمهیدات مناسب نظیر طراحی و نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و نیز آموزش‌های مستمر افراد در نظر گرفته شود.
نحوه ی عملکرد نوار درزگیر ضد حریق
مصطفی تکرلی با اشاره به نحوه ی شکل گیری آتش سوزی گفت: اجتماع سه عنصر اکسیژن، سوخت و حرارت، مثلث حریق را تشکیل می‌دهند که با اجتماع این سه عامل، حریق تشکیل می‌شود و با از بین رفتن حداقل یکی از آنها حریق خاموش می‌شود. در واقع هرگاه يكي از سه عاملي را كه تشكيل دهنده مثلث آتش بوده و ضروري براي انجام عمل احتراق مي‌باشد را از ميان برداريم مثلث آتش ناقص شده و فرو مي‌ريزد و عمل احتراق متوقف خواهد شد. وی در مورد نحوه ی عملکرد اختراعشان گفت: نوار دودبند پف شونده درب ضد حریق اکتشافی، در پنجره ها و درب های ورودی نصب می شود، عملکرد این نوار به این صورت است که به محض برخورد با گرما و حریق شروع به پف کردن می کند و این عمل باعث می شود که هیچ اکسیژن دیگری از درزها وارد محل آتش سوزی نشود و اکسیژن موجود در محیط نیز توسط آتش استفاده شود و با تمام شدن اکسیژن در محل آتش سوزی، یکی از اضلاع آتش که در بالا اشاره شد از بین برود و این بدان معناست که آتش را کنترل کرده ایم و به مرور زمان آتش رو به خاموشی می رود و آتش نشانان و سایر مسئولان مربوطه می توانند اقدامات لازم را در راستای خاموشی آتش انجام دهند از سوی دیگر نیز مانع پیشروی دود از بین درزهای درب و پنجره ها به خارج می گردد.
پاک بودن این اختراع
مصطفی تکرلی درباره بی ضرر بودن این نوار درزگیر گفت: “اختراع ما به دو صورت پودر و نوار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، از مزایای این اختراع می توان، سازگاری با محیط زیست و سلامت بهداشت افراد اشاره کرد چرا که در اثر حرارت، هیچ دود مضری تولید نمی شود”. وی با اشاره به مواد تشکیل دهنده این نوار درزگیر گفت: “از آنجا که در تهیه این نوار درزگیر از مواد معدنی و پلیمر غیر مضر استفاده شده است به همین منظور از نظر زیست محیطی نیز هیچ گونه مشکلی برای جامعه و محیط زیست ایجاد نمیکند. همچنین تمام مواد مورد استفاده، مورد تایید سازمان محیط زیست و بهداشت سلامت می باشد. یکی دیگر از مزایای این نوار، نداشتن خاصیت چسبندگی بعد از برخورد با حرارت است، به عبارت دیگر بین لنگه و چارچوب درب یا پنجره چسبندگی ایجاد نمی کند و بعد از سرد شدن به راحتی برداشته می شود، لذا درب پس از حریق براحتی باز شده و در عملکرد آن اخلال ایجاد نمی شود. از دیگر مزایای نوار ضد حریق و دود، صرفه جویی در انرژی است، زیرا این نوار بین چارچوب و لنگه نصب می شود که این امر مانع از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی در فصول گرما و سرما می شود”.
کاربرد طرح و محدودیت ها
تکرلی افزود: از نوار دودبند پف شونده درب ضد حریق برای آتشبند و دودبند نمودن درزهای انبساط و اجرایی که بصورت عمودی و افقی در سازه موجود می باشد مورد مصرف قرار می گیرد، به همین منظور هیچ محدودتی در استفاده از این نوار وجود ندارد و می توان از آن در تولید درب های ضد حریق منازل، مراکز عمومی، بیمارستان ها ، فرودگاه ها، مدارس، دانشگاه ها و حتی نقاط حساس استراتژیک نظامی استفاده کرد.
وی در پایان با اشاره به نداشتن نمونه داخلی این نوار در کشور گفت: با توجه به تحقیقات گسترده ای که انجام داده ایم از نوار دودبند پف شونده درب ضد حریق تاکنون در ایران تولید نشده است و نمونه هایی که هم اکنون در کشور استفاده می شود از کشورهای دیگر مثل ترکیه، آلمان و چین وارد کشور می شود و با تولید این نوار در ایران می توان از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و همچنین در این راستا تعدادی از هموطنان می توانند مشغول به کار شوند، و حتی با صادر کردن این نوار به کشورهای همسایه برای کشور ارز آوری نماییم. منبع: stnews.ir

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *