بازدید 183
0

طراحي سيستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID

طراحي سيستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID

با گسترش استفاده از وسائط نقليه در جوامع بشري، کنترل تردد خودروها تبديل به يکي از مهمترين دغدغه هاي مديريت امور حمل و نقل گشته است. اين کنترل در حوزه هاي مختلف جهت نيل به اهدافي خاص و به روش هايي مشخص اعمال مي گردد. به عنوان مثال در حوزه درون شهري، جهت داشتن ترافيکي روان تر در محدوده هاي پرتردد و نيز کاستن از آلودگي هوا، اين امر به صورت تعيين محدوده طرح ترافيک و طرح اضطرار و صدور مجوز ورود به اين محدوده براي تعدادي محدود انجام مي پذيرد. يا در حوزه هاي برون شهري کنترل سرعت حرکت ناوگان حمل و نقل عمومي براي افزايش ضريب امنيت سفر يکي از موارد کنترلي است.

در سيستم فعلي جهت اعمال اين کنترل ها از نيروي انساني آموزش ديده (ماموران پليس) استفاده مي گردد. دقت کم در اثر خطاي ديد يا خستگي، سوءاستفاده در اثر عدم حضور مامور مربوطه در سر پست خود يا تباني راننده با مامور پليس، نياز به نيروي انساني آموزش ديده فراوان و به تبع آن هزينه جاري زياد از جمله مشکلاتي است که اين سيستم با آنها مواجه است .

در اين مقاله سيستمي طراحي شده است که در آن، هر خودرو به يک RFID Tag مناسب مجهز گردد و اطلاعات لازم جهت شناسايي خودرو در آن بصورت امن قرار داده شود. در اين حالت شناسايي خودرو با استفاده از اين Tag بصورت الکترونيکي انجام مي پذيرد. با استفاده از اين قابليت و ابزارها و نرم افزارهاي جانبي، کنترل تردد خودروها به صورت مکانيزه انجام مي گيرد. اين روش نسبت به سيستم دستي دقت بالاتر، اطمينان بيشتر از عدم سوءاستفاده و تباني، نياز کمتر به نيروي انساني آموزش ديده و بتبع آن هزينه نگهداري کمتر دارد که در ادامه به تشريح کاربرد اين طرح در حوزه هاي کنترل محدوده طرح ترافيک و طرح اضطرار، کنترل عدم خروج تاکسي ها از محدوده شهر، کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومي (اتوبوس ها، مسافربرهاي سواري بين شهري، کاميون ها و …) و نيز پرداخت عوارض بزرگراه ها پرداخته مي شود.

تحليل سيستم

هدف از اين سيستم کنترل مکانيزه تردد خودروهاست. در سيستم کنوني کنترل توسط نيروي انساني (پليس) صورت مي پذيرد. برخي از موارد کنترلي به اختصار شرح داده مي شود.

  • کنترل محدوده طرح ترافيک

براي کنترل محدوده طرح ترافيک، مامورين پليس راهنمايي و رانندگي در مبادي ورودي محدوده طرح ترافيک مستقر مي گردند و خودروهاي فاقد مجوز ورود به طرح را متوقف مي نمايند. در اين روش به دليل اينکه کنترل توسط انسان (مامور پليس) و به صورت مشاهده انجام مي گيرد، امکان خطا و سوء استفاده وجود دارد که مي توان به موارد زير اشاره نمود :

الف) تباني: ممکن است راننده اي با مامور پليس تباني نمايد و بصورت غيرمجاز وارد محدوده گردد.

ب) پنهان ماندن از ديد پليس: ممکن است به هنگام اعمال قانون درمورد راننده اي متخلف، راننده ديگري از فرصت سوء استفاده نمايد و به صورت غيرمجاز وارد محدوده طرح گردد.

ج) عدم حضور پليس: در مواقعي مانند زمان صرف نهار، اقامه نماز و … در صورت عدم حضور به موقع پليس جايگزين، امکان ورود غيرمجاز به محدوده طرح بوجود مي آيد.

د) استفاده از مجوز مربوط به خودروي ديگر: برخي افراد با استفاده از مجوز خودروي ديگر اقدام به ورود و تردد در محدوده طرح مي نمايند که امکان تطبيق دقيق و کامل جهت جلوگيري از اين امر عملا وجود ندارد.

ﻫ) ايجاد ترافيک در مبادي ورودي: در مبادي ورودي، به علت کنترل توسط نيروي انساني (پليس) و سرعت پايين اين امر و نيز در برخي مواقع، متوقف نمودن خودروها جهت اعمال قانون، عبور و مرور به کندي صورت مي پذيرد.

و) امکان به سرقت رفتن مجوز ورود به طرح: ممکن است مجوز ورود به طرح توسط افراد متخلف، با شکستن شيشه خودروي مجاز، سرقت گرديده و مورد استفاده واقع گردد که در اين حالت نيز امکان تشخيص بسيار ضعيف است.

ز) استفاده از مجوز طرح ترافيک جعلي: برخي افراد سودجو، اقدام به جعل مجوز طرح و فروش آن مي نمايند. در اين حالت به دليل عدم کنترل جامع مجوزها، همه موارد تخلف کشف نمي گردد.

  • کنترل محدوده اضطرار

براي انجام اين کنترل، مشابه حالت قبل، مامورين پليس با استقرار در مبادي ورودي طرح اضطرار و کنترل مجوز ورود به طرح يا شماره پلاک خودرو، از ورود خودروهاي غيرمجاز جلوگيري مي نمايند. در اين مورد، علاوه بر ايرادات و اشکالات حالت قبل (کنترل محدوده طرح ترافيک)، مشکلات زير نيز در مورد کنترل دقيق اين محدوده به چشم مي خورد :

الف) به دليل اينکه خودروهاي داراي مجوز طرح ترافيک، مجاز به ورود به اين محدوده – صرفنظر از شماره پلاک خودرو – مي باشند، مامورين پليس در برخي مواقع بايد هم پلاک خودرو و هم مجوز طرح ترافيک را کنترل نمايند که اين امر زمان بر و خسته کننده است و امکان خطا را افزايش مي دهد.

ب) برخي رانندگان با دستکاري شماره پلاک خودرو، به صورت غيرمجاز وارد محدوده اضطرار مي شوند و به دليل حجم بالاي عبور و مرور، تشخيص دقيق اين تخلف بسيار مشکل است.

  • کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهري

در سيستم فعلي، کنترل سرعت وسايل نقليه بين شهري، از طريق بازبيني گراف سرعت (تاکو گراف) در پاسگاههاي پليس راه انجام
مي شود. برخي رانندگان براي اينکه سرعت غيرمجاز، در صفحه گراف سرعت آنها ثبت نگردد، با قراردادن مانعي بر سر راه ثبات سرعت، آن را در بازه سرعت مجاز، محدود مي کنند. در اين صورت اگر راننده با سرعت غيرمجاز حرکت کند، ثبات سرعت مجاز را ثبت مي نمايد که براحتي قابل تشخيص نيست. همچنين در برخي مواقع راننده متخلف در برخي پاسگاه هاي پليس با مامور تباني مي نمايد و از مجازات فرار مي کند که متاسفانه در اين حالت، جرمي شديدتر رخ داده است.

  • رديابي خودروها

درصورت تخلف يک خودرو، و يا به سرقت رفتن آن، مامورين از طريق اعلام شماره پلاک خودرو به پاسگاه ها و مراکز پليس، اقدام به رديابي و يافتن خودروي متخلف يا مسروقه مي نمايند. اين شيوه داراي معايب بسياري است؛ از آن جمله :

الف) اعلام شماره پلاک به مراکز پليس زمان بر مي باشد؛

ب) به علت زياد بودن موارد تخلف و سرقت، کنترل و تطبيق شماره پلاک ها با خودروهاي عبوري مشکل است؛

ج)درصورت تعويض غيرمجاز پلاک خودروي متخلف يا مسروقه، امکان پيداکردن آن از بين مي رود؛

  • کنترل عدم خروج خودروهاي ممنوع الخروج

براي خروج چنين خودروهايي نياز به اخذ مجوز از مراکز ذي صلاح مي باشد. مثلا تاکسي ها مجاز به خروج از محدوده شهري نمي باشند مگر با اخذ مجوز از سازمان تاکسيراني؛ دراين صورت راننده خودرو در هر بازرسي بايد مجوز خود را ارائه نمايد. چنين کاري علاوه بر زمانبر بودن، داراي امکان تقلب در مجوز و تخلف در ارائه آن مي باشد. همچنين امکان تباني و تطميع مامور بازرسي نيز وجود دارد.

 

  • اخذ عوارض بزرگراهي

در سيستم فعلي، هنگامي که شخص قصد مسافرت از طريق بزرگراه را دارد، زماني که وارد بزرگراه مي شود از محل پرداخت عوارضي عبور مي نمايد و هزينه تعريف شده را پرداخت و فيش، دريافت مي کند. هنگام خروج از بزرگراه، فيش را به ماموران مستقر در انتهاي بزرگراه تحويل مي دهد که نشان دهنده پرداخت عوارضي توسط راننده است. درصورتيکه راننده فيش را به هر جهت تهيه نکند، مجبور است در خروجي بزرگراه، عوارضي را پرداخت نمايد. اين سيستم داراي مشکلاتي است، ازجمله :

الف) ايجاد ترافيک در محل اخذ عوارضي؛

ب) تخلف در پرداخت عوارضي؛

ج) گم شدن فيش پرداخت و پرداخت عوارضي مجدد؛

همانطور که ملاحظه مي شود، سيستم هاي کنترل کنوني که وابسته به نيروي انساني مي باشند، داراي خطاها، ايرادات و مشکلات زيادي هستند. چنين مشکلاتي ريشه در شناسايي خودرو و کنترل مجوزها توسط نيروي انساني دارد. براي رفع اين مشکلات، بايستي سيستمي جايگزين سيستم کنوني گردد که توانايي شناسايي خودرو و کنترل مجوزها به صورت مکانيزه و بدون دخالت نيروي انساني را داشته باشد .

طراحي سيستم

در اين مقاله، براي حل مشکلات مذکور، طرحي مبتني بر تکنولوژي RFID (شناسايي توسط فرکانس هاي راديويي) ارائه مي گردد. علت استفاده از چنين سيستمي، امکان شناسايي تجهيزات موردنظر (در اينجا خودرو) از راه دور و بصورت بي سيم، و بررسي وضعيت آنها به لحاظ مجوزهاي مورد نياز مي باشد. در اين بخش به نحوه عملکرد سيستم مبتني بر تکنولوژي RFID در رفع مشکلات، در دو بخش شناسايي خودروها، و کنترل مجوزها پرداخته مي شود.

  • شناسايي خودروها

بدين منظور، هر خودرو به يک RFID Tag مجهز مي شود. در اين Tag، اطلاعات موردنياز جهت شناسايي خودرو و نيز وضعيت آن به لحاظ مجوزها، ذخيره مي گردد. جهت شناسايي خودرو، در مکان هايي که خودرو از آنجا عبور مي نمايد، Gate يا Reader هايي تعبيه مي گردد. با عبور خودرو از اين Gate ها، مشخصات آن و نيز وضعيت مجوزها خوانده مي شود و توسط نرم افزار کنترلي، بررسي و تصميم گيري صورت مي پذيرد.

  • کنترل مجوزها

اطلاعات خوانده شده توسط Gate، جهت تحليل و تصميم گيري، به نرم افزار مربوطه ارسال مي گردد. اين نرم افزار با بررسي اطلاعات خوانده شده و قوانين تعريف شده، خودروهاي مجاز و غيرمجاز را شناسايي و اعلام مي نمايد.

در ادامه، راه حل هاي پيشنهادي براي موارد ذکر شده در بخش 1، ارائه مي گردد.

  • کنترل محدوده طرح ترافيک

چنانچه ذکر گرديد، در کنترل محدوده طرح ترافيک نيز مشکلات بسياري وجود دارد. در اين بخش به نحوه حل اين مشکلات با استفاده از طرح پلاک RFID پرداخته مي شود. در Tag مربوط به هر خودرو، محلي جهت ذخيره مجوزها در نظر گرفته مي شود. هنگامي که مالک خودرو مجوز طرح را دريافت مي کند، اطلاعات مربوط به مجوز در حافظه Tag ذخيره مي گردد. اين کار توسط مرکز صلاحيت دار صورت مي پذيرد. در ورودي هاي محدوده طرح ترافيک آنتن هايي نصب مي شود که به Reader متصل مي باشند. Reader از طريق آنتن اطلاعات Tag هر خودرو را خوانده و به يک پردازنده منتقل مي کند. پردازنده اطلاعات را که شامل شماره پلاک خودرو و وضعيت مجوز خودرو مي باشد، بررسي مي کند. در صورتيکه خودرو فاقد مجوز ورود به محدوده طرح ترافيک باشد شماره پلاک آن را بعنوان خودروي متخلف ثبت مي کند. در بازه هاي مختلف زماني اطلاعات مربوط به تخلف ورود غيرمجاز به محدوده طرح ترافيک جمع آوري و نسبت به اعمال قانون اقدام مي گردد.

  • کنترل محدوده طرح اضطرار

مشابه کنترل محدوده طرح ترافيک، براي کنترل محدوده اضطرار نيز در ورودي هاي اين محدوده آنتن هايي متصل به Reader نصب مي گردد. هنگام ورود خودرو به اين محدوده، بصورت خودکار اطلاعات Tag خوانده مي شود و به يک پردازنده منتقل مي گردد. پردازنده بر طبق زوج يا فرد بودن شماره پلاک خودرو، مجوز طرح ترافيک و يا هر سياست ديگر، اقدام به تشخيص مجاز يا غير مجاز بودن ورود به محدوده نموده و مشخصات خودروهاي متخلف را جهت اعمال قانون در بازه هاي زماني مشخص به مرکز مربوطه ارسال مي نمايد.

  • 3-2-3- کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهري

در اين مورد از ترکيب Tag و سنسور براي سنجش سرعت استفاده مي شود. در حافظه Tag محلي جهت ثبت تخلف سرعت غير مجاز  در نظر گرفته مي شود. هنگامي که سنسور سرعت غير مجاز را تشخيص داد شمارنده اي که مشخص کننده تعداد تخلف سرعت غير مجاز است را يک واحد افزايش مي دهد.

براي اجراي اين طرح در محل ترمينال ها گيت هايي نصب مي گردد. در ابتداي مسير سفر، مقدار شمارنده مزبور صفر مي گردد. در طول مسير در صورت تخلف راننده و حرکت با سرعت غير مجاز، مقدار شمارنده افزايش مي يابد. در ترمينال مقصد، مقدار شمارنده خوانده شده و در صورت تشخيص تخلف، تصميمات لازم اتخاذ مي گردد.

  • اخذ عوارض بزرگراهي

براي اين منظور در محل هاي مورد نظر (ورودي / خروجي بزرگراه ها) گيت هاي مربوطه نصب مي گردند. خودروهاي عبوري با خواندن اطلاعات از Tag مربوطه شان شناسايي مي گردند و در صورت مشترک بودن و داشتن اعتبار کافي مجوز عبور دريافت مي دارند؛ در غير اين صورت به فرد مستقر در باجه اعلام مي گردد که با دريافت عوارض اجازه عبور به خودرو داده شود.

در اين حالت بر خلاف حالت هاي قبلي، ذخيره مجوز مربوطه در حافظه Tag – به دليل اعتباري  بودن اين مجوز و نياز به تغيير محتويات حافظه که داراي اطلاعات بسيار مهمي است – توسط مراکزي غير از مراکز ذي صلاح، امري پر خطر مي باشد. براي اين منظور 3 راه حل پيشنهاد مي گردد :

الف ) استفاده از Tag جداگانه و ذخيره اطلاعات توسط خود شرکت بزرگراه.

ب ) استفاده از يک مرکز داده که با استفاده از خطوط پرسرعت، ايستگاه هاي اخذ عوارض به آن وصل شده و بصورت Online مجاز يا غير مجاز بودن عبور خودرو از گيت را استعلام نمايند.

ج) هر ايستگاه عوارضي پايگاه داده اي داشته باشد که آخرين اطلاعات مربوط به وضعيت اعتبار مشترکين را ذخيره نمايد و در مورد مجوز عبور خودرو از گيت هر ايستگاه، بر مبناي باقيمانده اعتبار آن در پايگاه داده همان ايستگاه تصميم گيري شود و در بازه هاي زماني مناسب، ميزان استفاده هاي هر خودرو از پايگاه داده هر ايستگاه، به پايگاه داده مرکزي منتقل و تجميع گردد و پس از محاسبه اعتبار باقيمانده وضعيت جديد در پايگاه داده ايستگاه ها به روزرساني گردد.

  • کنترل عدم خروج خودروهاي ممنوع الخروج از يک محدوده خاص

خودروهاي از نوع خاص (مثلا تاکسي ها) – که جهت خروج نياز به مجوز دارند – پس از دريافت مجوز به مراکز ذي صلاح معرفي مي شوند. در اين مراکز، مجوز و مدت اعتبار آن در حافظه Tag ذخيره مي گردد. به هنگام عبور خودرو از گيت، اطلاعات مربوط به مجوز و همچنين زمان اعتبار آن خوانده مي شود. درصورت غير معتبر بودن مجوز در زمان عبور، به مامورين مستقر در ايستگاه هشدار مناسب داده مي شود تا نسبت به اعمال قانون اقدام نمايند.

  • رديابي خودروها

جهت رديابي خودروهاي خاص (مثلا خودروهايي که سرقت گرديده اند يا تحت تعقيب مي باشند)، مشخصات اين خودروها توسط مرکز کنترل ذي صلاح در گيت هاي مورد نظر بعنوان ليست سياه (Black List) وارد مي گردد. در صورت عبور خودرويي که مشخصات آن در اين ليست وارد شده از يک گيت، هشدار لازم اعلام مي گردد تا خودرو متوقف گردد. همچنين مي توان با بررسي Log فايل ارسالي از گيت ها در مرکز داده تشخيص داد که خودروي مورد نظر آخرين بار در کدام محدوده تحت پوشش، تردد کرده است.

 

کنترل سالم و فعال بودن Tag ها

ممکن است افرادي براي فرار از تشخيص تخلفشان توسط اين سيستم، اقدام به مخدوش نمودن Tag خودروي خود نمايند. همچنين امکان دارد بر اثر برخي شرايط مانند تصادف، دستکاري غير مجاز و … Tag خودرويي غير فعال گردد. جهت جلوگيري از اين امر، کنترل سالم و فعال بودن Tag ها ضروري مي باشد. بدين منظور 3 روش کنترلي زير ارائه مي گردد.

الف) در صورت عبور خودرويي با Tag مخدوش يا معيوب از گيت پليس، هشدار مناسب به مامور پليس مستقر داده شود تا خودرو متوقف گرديده و جهت بررسي و رفع ايراد به مرکز مربوطه راهنمايي گردد.

ب) در برخي مواقع که خودرويي توسط پليس متوقف مي گردد، اطلاعات ثبت شده در Tag خوانده شود و با اطلاعات واقعي خودرو مقايسه گردد. در صورت وجود مغايرت جهت بررسي و رفع مغايرت اقدامات لازم صورت پذيرد.

ج) با توجه به اينکه سيستم کارت هوشمند سوخت در حال عملياتي گرديدن مي باشد، مي توان از اين سيستم جهت کنترل نسبتا مستمر استفاده نمود؛ بدين صورت که به هنگام سوخت گيري خودرويي، اطلاعات ثبت شده در Tag و کارت هوشمند خوانده شده و مقايسه گردند. در صورت تشخيص مغايرت نسبت به انجام عمليات لازم اقدام نمود.

 

امنيت اطلاعات در سيستم

از آنجاکه اطلاعات ذخيره شده در Tag، به لحاظ امنيتي حائز اهميت فراوان مي باشد، لذا در اجراي چنين طرحي بايد تدابيري جهت حفظ امنيت اطلاعات انديشيده شود. در سيستم هاي مبتني بر تکنولوژي RFID، متخلفان، به طرق مختلف سعي در دستيابي به اطلاعات ذخيره شده در سيستم و سوء استفاده از آن مي نمايند؛ مثلا با کارگذاشتن Reader غير مجاز، اطلاعاتي را که بين Reader مجاز و Tag مبادله مي شود را مي خوانند و بسته به نوع کاربري سيستم، سعي در سوء استفاده از آنها مي نمايند؛ لذا سيستم بايد طوري طراحي شود که امکان سرقت اطلاعات و سوء استفاده از آنها به حداقل ممکن برسد و درصورت سرقت احتمالي، اطلاعات مسروقه کارايي خاصي براي سارق نداشته باشد. بدين جهت از الگوريتم هاي حفاظتي براي ذخيره، فراخواني و انتقال اطلاعات استفاده مي شود. رمزنگاري اطلاعات از طريق الگوريتم هاي معتبر جهاني مانند DES،  3-DES، RSA و … و نيز استفاده از کليدهاي امنيتي جهت تاييد اطلاعات دريافتي، روش هايي هستند که مي توان براي برقراري امنيت استفاده نمود. Tag ها اين قابليت را دارند که الگوريتم هاي رمزنگاري را پشتيباني نمايند و نيز براي نوشتن و خواندن اطلاعات، سطوح مختلف دسترسي (Access Conditions) را براي آنها تعريف نمود. لذا در اين سيستم مي توان به سطح قابل قبولي از امنيت دست يافت.

 

تجهيزات مورد نياز

در اين سيستم، جهت ذخيره اطلاعات خودرو بايد از RFID Tag استفاده نمود. از آنجا که خودرو در حال حرکت مي باشد و فرصت جهت شناسايي محدود است و نيز فاصله خواندن نسبتا زياد، بايد از Tagهاي نوع فعال(Active) و برد زياد (Long Range) استفاده نمود. براي خواندن اطلاعات نيز از آنتن با توان مناسب و Reader استفاده مي شود. در برخي مکان ها نيز نياز به گيت مي باشد. در مراکزي مانند پمپ بنزين، خودروهاي پليس و … مي توان از Reader هاي قابل حمل نيز استفاده نمود.

فاصله ها و ابعاد و تعداد هر تجهيز بر اساس طراحي فيزيکي سيستم و شرايط محيطي حاکم، در هنگام طراحي محاسبه مي گردد.

جهت ذخيره اطلاعات شناسايي مکمل و کنترلي مربوط به هر خودرو، پايگاه داده و نرم افزار کنترلي مربوطه بايد طراحي و اجرا گردد. بديهي است براي انجام امورات مربوطه در مکان هاي مناسب وجود نرم افزارهاي متناسب با کاربرد موردنظر در آن محل، در کنار تجهيزات نصب شده، ضروري است.

 

خلاصه و نتيجه گيري

کنترل فعلي تردد خودروها داراي مشکلات و ايرادهاي متعددي مي باشد که در حوزه هاي موردنظر، در بخش تحليل ذکر شد. براي به حداقل رساندن اين مشکلات و ايرادها، سيستمي مبتني بر شناسايي خودرو از طريق RFID Tag پيشنهاد گرديد که با استفاده از نرم افزارهاي کنترلي مناسب و يک مرکز داده، عمليات کنترل مکانيزه را انجام مي دهد.

از مزاياي سيستم پيشنهادي مي توان به موارد زير اشاره نمود:

الف) امکان فرار راننده متخلف از اعمال قانون به طريق تباني، سوء استفاده از عدم حضور ويا مشغول بودن مامور پليس، به حداقل مي رسد؛

ب) جعل يا سرقت مجوزهاي مربوطه با استفاده از اين سيستم تقريبا غيرممکن مي شود؛

ج) در اين سيستم، تجهيزات مکانيزه جايگزين نيروي انساني مي گردد؛ بنابراين، اولا اشتباهات ناشي از خطاهاي انساني از قبيل خطاي ديد، خستگي و … از سيستم حذف مي گردد؛ ثانيا حجم نيروي انساني آموزش ديده مورد نياز کاهش مي يابد و به تبع آن هزينه هاي وابسته نيز کم مي شود؛

د) استفاده از مجوزهاي ديگران براي خودروي خود امکان پذير نمي باشد؛

ﻫ) کنترل مجوزها بدون نياز به توقف يا ايجاد گلوگاه، جهت مشاهده آنها انجام مي گيرد، درنتيجه عبور و مرور خودروها از مکان هاي کنترلي راحتتر و سريعتر صورت مي پذيرد؛

و) دستکاري و يا تعويض پلاک خودرو، به منظور عدم شناسايي آن، تقريبا کاري بيهوده است؛

ز) تشخيص حرکت با سرعت غيرمجاز خودروهاي حمل و نقل عمومي سهل تر مي شود، لذا امنيت سفرهاي عمومي بالاتر مي رود؛

ح) درصورت به سرقت رفتن و يا تحت تعقيب بودن خودرويي، اين سيستم به کشف يا متوقف نمودن خودرو، به مامورين مربوطه کمک شاياني مي نمايد؛

ط) با اجراي چنين طرحي، ساير ارگان ها نيز مي توانند از سيستم هايي مکانيزه مبتني بر شناسايي خودرو از طريق پلاک RFID در حوزه عملکرد خود استفاده نمايند. بدين ترتيب، استفاده از اطلاعات موجود در اين سيستم ها مي تواند به بهبود عملکرد کنترلي پليس در برخي مواقع کمک نمايد؛ بدين صورت حوزه عملکرد کنترلي پليس توسعه مي يابد؛

ي) باتوجه به مکانيزه بودن تشخيص برخي تخلفات، وارد نمودن اطاعات آنها در پرونده خودرو، به راحتي امکان پذير بوده و نياز به ورود دستي اطلاعات ذکر شده نمي باشد؛

همچنين، به لحاظ اهميت داده هاي ثبت شده در RFID Tag، جهت اطمينان از صحت اطلاعات ذخيره شده در Tag و امنيت آنها، مکانيزم هايي ارائه گرديد.

باتوجه به موارد ذکر شده، با اجراي چنين طرحي مي توان به سطح قابل قبولي از کنترل و امنيت در سطح ملي دست يافت.

سيستم طراحي شده اين قابليت را دارد که توسعه يافته و با اضافه نمودن امکانات و تجهيزات مورد نياز جهت تشخيص تخلفاتي ديگر از قبيل سرعت غيرمجاز خودروهاي شخصي، سبقت غيرمجاز، توقف در مکان هاي ممنوع و … حوزه عملکردي وسيعي را پوشش دهد.

تهیه و تنظیم: شرکت ايليا سيستم

منابع و ماخذ:

1-Klaus Finkenzeller, “RFID HANDBOOK”, 2nd Edition, John Wiley & Sons Ltd, 2003

2- Auto ID Center, “Technical Report”, 2003

3- EPCglobal, “Standard Development Process”, Version 1.2, 2006

4- EPCglobal, “Specification for RFID Air Interface”, Version 1.0.2, 2005

 

مشاوره جهت انجام پروژه : 09121051405

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *