پارکینگ هوشمند مجتمع های بزرگ تجاری
بازدید 159
0

پارکینگ هوشمند در مجتمع های تجاری بزرگ

در سال های اخیر با گسترش شهرها و افزایش ساخت مراکز تجاری، تفریحی و همینطور نیاز انسان به کنترل مکانیزه و دیجیتالی تردد انسان ها و وسائل نقلیه، پارکینگ ها نیز به سمت هوشمند شدن پیش رفتند. اما طبق روال هر تکنولوژی و صنعت دیگری و همینطور گسترش صنعت ساختمان هوشمند، IOT و BIOT، این مقوله نیز روز به روز به سمت پیشرفته تر شدن گام برمی دارد.

از مزایای پارکینگ هوشمند می توان به بهینه‌سازی فضا برای گنجایش بیشتر خودرو در پارکینگ، برقراری نظم در گیت‌های ورودی و خروجی پارکینگ، افزایش سطح امنیت خودروها، صرفه‌جویی در زمان پیدا کردن جای پارک، کاهش ترافیک شهری و آلودگی‌ هوا، محاسبه و دریافت هزینه از مشتریان، کاهش نیاز به منابع انسانی، دریافت گزارش‌های مختلف و سازنده، پیشگیری از ورود غیرمجاز خودروها، جلوگیری از خروج خودروها در صورت عدم پرداخت وجه، روشنایی هوشمند محیط و…. اشاره کرد.

انواع پارکینگ‌های هوشمند

پارکینگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌‌ها می‌توان به پارکینگ پارلی، پارکینگ زیرزمینی، پارکینگ جکی، پارکینگ روتاری، پارکینگ خانگی، پارکینگ برجی و … اشاره کرد. هر کدام از این موارد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که انتخاب آن‌ها به خود شما بستگی دارد. به عنوان مثال در ساختمان‌های با متراژ محدود اما ارتفاع نامحدود، می‌توان از پارکینگ برجی استفاده کرد. وجه مشترک تمام این پارکینگ‌ها، سیستم پرداخت وجه اتوماتیک یا دستی است که در بخش خروجی تعبیه می‌شوند.

تجهیزات پارکینگ هوشمند

هر کدام از تجهیزات مورد نیاز در محوطه داخلی و درب‌های ورود و خروج پارکینگ، دارای ویژگی‌های خاصی هستند. این تجهیزات به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند: انواع تابلوها برای بخش‌های مختلف، سیستم پرداخت وجه اتوماتیک و دستی، راهبندی گیت‌های ورود و خروج پارکینگ، حسگر و سنسور، سیستم نورپردازی و روشنایی، اسکنر زیر خودرو، سامانه شمارنده خودرو، سامانه پلاک خوان خودرو، سیستم مدیریت چرخ‌های حمل بار و…

عملکرد پارکینگ هوشمند را با توجه به نوع کاربری محل می‌توان به 2 بخش تقسیم کرد:

  • پارکینگ‌های خصوصی : روی هر خودرو یک تگ مخصوص به نام RFID چسبانده می‌شود. هر زمان که خودرویی قصد عبور داشته باشد، دوربین‌های پلاک‌خوان این تگ را تشخیص داده و مشخصات آن را پردازش می‌کنند. در صورت داشتن مجوز، درب پارکینگ برای خودرو باز خواهد شد.
  • پارکینگ‌های عمومی: در این نوع پارکینگ‌ها، به محض عبور خودرو از درگاه، اطلاعات آن پردازش و ثبت می‌شوند. از طرفی سنسورهای نصب شده در محیط، اطلاعات مختلفی مانند جای پارک خالی، اندازه جای پارک و… را به دست می‌آورند. در نتیجه بهترین پیشنهاد ممکن به راننده خودرو اعلام خواهد شد.

هزینه هوشمندسازی پارکینگ

اگر تمام مزایا و ویژگی‌های پارکینگ هوشمند را در نظر بگیریم، قطعا در طول زمان متوجه مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه آن خواهیم شد. البته محاسبه دقیق هزینه هوشمندسازی به مواردی مثل نوع پارکینگ، ظرفیت داخلی، تجهیزات و تکنولوژی به کار رفته بستگی دارد.

تجهیز پارکینگ هوشمند مجتمع های بزرگ تجاری و مال های ایران

شاید یکی از مهمترین و پر رفت و آمدترین پارکینگ ها مربوط به مجتمع های تجاری و اداری باشد که دلیل آن صرفا به نوع کاربری و خدمات آن مجتمع مربوط می شود. با توجه به افزایش جمعیت و همچینین تراکم آن در شهر های شلوغ و بزرگ، در کنار آن قطعا افزایش خودرو و تعداد تردد در روز را خواهیم داشت که در صورتی که این مورد کنترل نشود تبدیل به یک معضل خواهد شد، همچنین با در نظر گرفتن ساعات شلوغی رفت و آمد روز و شب و طرح های ترافیک در شهرهای مختلف به شلوغی و افزایش ترافیک نیز دامن زده و همین افزایش ترافیک می‌تواند منجر به بی نظمی در محل پارک خودرو و موارد دیگر باشد.

یکی دیگر از موارد پر تردد در شبانه روز رشد روز افزون انواع مال ها ، مراکز خرید، هایپر استار، مجتمع های تجاری و اداری می باشد که این ترددهای بی شمار به این مراکز دلایل مختلفی را شامل می شود که از جمله آن می‌توان به نبود زمان کافی در طول شبانه روز برای تامین نیاز های لازم در ساعات کاری و اداری باعث می‌شود تا این مسائل در زمان خاص انجام شود که معمولا این مسائل در خصوص خرید ملزومات لازمه زندگی، تفریح، پوشاک، سینما و خیلی مواردی که در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره جامعه های شهری شده است.

شاید در نگاه اول تجهیز پارکینگ هوشمند و سایر تجهیزات ایمنی و رفاهی به کار برده شده در این فضاها زیاد به چشم نیاید، اما زمانی معنا پیدا می‌کند که به واسطه کمبود ایمنی، به خودروها و یا سرنشینان آسیبی وارد شود و یا سرنشینان خودرو برای پرداخت وجه و… دچار مشکل شوند.

راهکارهای هوشمندسازی پارکینگ‌ در مجتمع های بزرگ تجاری

لذا یکی از عواملی که می‌تواند به شدت در کاهش ترافیک و همچنین تعادل و نظم در عبور و مرور شهری را کنترل کند پارکینگ می باشد که بخش اعظمی از این پارکینگ ها را پارکینگ مال ها و یا مجتمع های تجاری و اداری تشکیل می‌دهند. البته لازم به ذکر است که یک تجهیز پارکینگ هوشمند غیر مکانیزه که همچنان با استفاده از قبض و اپراتور ورود و خروج را کنترل می‌کند خود یک مشکل بوده و ایجاد ترافیک در ورودی و همچنین خروجی مجتمع خواهد داشت.

در سیستم مدیریت و هدایتگر پارکینگ هوشمند شرکت فرتاک گلوبال ویژن مراجعه کنندگان با اتومبیل خود وارد مجموعه شده و در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات ورود که شامل دریافت کارت و یا قبض از دستگاه تحویل اتوماتیک کارت، قبض، ثبت اتوماتیک پلاک توسط دوربین های پلاک خوان و باز شدن راهبند انجام شده و سپس در کمترین زمان ممکن و با استفاده از تابلو های راهنما سیستم راهنما و هدایتگر پارکینگ خودرو به محل پارک خالی که با چراغ هاس سبز و روشن در پارکینگ مشخص است هدایت می‌شود. اتومبیل خود را پارک نموده  و با اطمینان کامل از نگهداری خودرو خود مستقیماً وارد طبقات شده و از مجموعه استفاده می‌کند.

پس از اتمام کار و در هنگام خروج با استفاده از روش های متعددی که در زمینه پرداخت وجه پارکینگ معرفی می شود مراجعه کنندگاه قبل از ورود به پارکینگ می‌توانند پرداخت خود را انجام داده و کوتاه ترین زمان را برای خروج ممکن کنند. تجهیزات خروج هم می‌توانند با به حداقل رساندن زمان بررسی مجوز خروج به این امر سرعت ببخشند و نحوه عملکرد آن به این شکل می باشد که دستگاه به نام دستگاه دریافت اتوماتیک کارت مجهز به ماژول پرداخت در خروجی های پارکینگ قرار گرفته و با بررسی کارت مراجعه کنندگان مجوز لازمه را صادر کند.

سوالات بسیاری در خصوص تجهیز پارکینگ هوشمند ممکن است در ذهن شما وجود داشته باشد.در جواب باید گفت شرکت فرتاک گلوبال ویژن به عنوان اولین تولیدکننده سیستم های مدیریت پارکینگ هوشمند به صورت آنلاین و آفلاین در ایران  با بیش از 30 سال تجربه درخشان در خصوص سیستم های نظارت تصویر مبتنی بر سیتم های مدیریت هوشمند فعالیت کرده و در حال حاضر با اجرای پروژه های بزرگ پارکینگ هوشمند از قبیل مجموعه حیات سبز با بیش از 2000  جای پارک توانسته است با حداکثر توان در حال حاضر مشغول به ارائه خدمات در زمینه پارکینگ هوشمند در ایران باشد. از جمله مهمترین دارایی های این شرکت رزومه و رضایت مشتری می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی، اجرا و تجهیز پارکینگ هوشمند با بهترین و کاملترین پیشنهاد ها از طرق زیر همراه شرکت فرتاک گلوبال ویژن باشید :

farcovision.com

02188730400

در سایت ایران آلارم ، اپلیکیشن ایران آلارم  و شبکه های اجتماعی ( اینستا ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا با آیدی @iranalarm ) آخرین اخبار ، تکنولوژی ها، محصولات جدید شرکت های خارجی و تولیدکنندگان ایرانی و رویدادهای صنعت تجهیزات ایمنی و حفاظتی را دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *